Cum a devenit Israel miracolul AutoTech
Cel mai recent raport publicat de Centrul de cercetare IVC şi firma de avocatură ZAG S&W arată că piaţa israeliană AutoTech a crescut de 6 ori în ultimii cinci ani, iar numărul companiilor, de 7 ori. Numai investiţiile realizate de fondurile de capital de risc se ridică la peste 800 de milioane de dolari.
De altfel, peste 20 de mari producători şi furnizori din industria auto şi-au deschibirouri în Israel, în căutarea unor noi tehnologii şi a unor posibile investiţii sau achiziţii. O parte dintre aceştia, precum General Motors, Daimler şi Ford, au înfiinţat chiar centre de cercetare-dezvoltare şi de inovare.
Analiştii spun însă că momentul decisiv în dezvoltarea pieţei AutoTech şi lansarea Israelului pe harta mondială a mobilităţii a fost martie 2017, când Intel a preluat, pentru 15,3 miliarde de dolari, Mobileye, producătorul de tehnologie pentru maşinile autonome. Şi asta, pentru că, prin parteneriate ulterioare, Mobileye a atras în Israel
constructori auto şi producători de componente care au încheiat apoi acorduri cu alte firme locale. Un exemplu în acest sens este colaborarea Mobileye-BMW-Aptiv (fosta Delphi Automotive)-Innoviz Technologies, producătorul israelian al sistemelor de senzori pentru vehicule autonome, LiDAR.
De altfel Intel, prin intermediul Mobileye, a investit alte 50 de milioane de dolari în Moovit, deţinătorul aplicaţiei cu acelaşi nume, care oferă informaţii în timp real despre cele mai rapide rute de transport urban. Parteneriatul presupune introducerea datelor Moovit în sistemele de navigaţie ale Mobileye.
Alte companii israeliene care au ţinut prima pagină a ziarelor sunt Cortica, furnizor de tehnologie AI pentru Tesla şi Argus Cyber Security, lider în soluţii de securitate informatică, preluat de Continental în 2017, pentru 400 de milioane de dolari.
Potrivit raportului IVC-ZAG, în ultimii cinci ani, valoarea tranzacţiilor şi a finanţărilor în sector s-a ridicat la 5,2 miliarde de dolari, cifră care exclude acordul Intel-Mobileye.