În principiu, defecțiunile unui alternator trebuie să te trimită, de urgență, către un service specializat de reparații electromotoare sau alternatoare în Brașov sau în localitatea de domiciliu.
Atunci când alternatorul are probleme, în bord vor apărea tot felul de semnale, pe care dacă nu știi să le interpretezi te va costa mai mult, dat fiind că va trebui achizitionezi un electromotor nou.
În mod normal, alternatorul nu ar avea nevoie de întreținere și ar trebui să funcționeze fără zgomot, doar că adesea acesta se uzează și este necesară reparația sau chiar înlocuirea.
Care sunt principalele defecțiuni ale unui alternator?
În funcție de tipul defecțiunii, sunt o mulțime de semne care ar trebui să îți dea de gândit și să te trimită către service-ul auto:
- Scurtcircuit la una sau mai multe diode redresoare;
- Dereglarea regulatorului de tensiune;
- Oxidarea principalelor contacte ale regulatorului de tensiune;
- Farurile luminează mai slab;
- Lumina de avertizare din bord se aprinde;
- Apare un miros de plastic încins;
- Elementele electrice ale mașinii au probleme de funcționare.
Martorul aferent alternatorului este aprins
Așa cum am menționat anterior, alternatorul este responsabil de transmiterea energiei către toate sistemele electrice ale vehiculului, când motorul este porit. Atunci când motorul este oprit, alternatorul nu se mai rotește, iar energia este luată de la bateria mașinii.
Astfel, când motorul este oprit apoi pornim mașina, se aprinde un bec roșu pentru baterie. Dacă și când este pornită mașina acel led încă este pornit, este foarte probabil ca alternatorul să aibă o defecțiune, ceea ce impune o vizită la service.
Nu crea vârfuri de tensiune
Alternatorul se poate defecta și dacă sunt folosite, în mod constant, sistemele de consum ridicat, cum ar fi luminile și aerul condiționat. În acest caz se va observa o fluctuație a turației motorului, urmată de aprinderea martorului bateriei.
Învârtirea curelei de accesorii
Alternatorul este pus în mișcare de motor prin învârtirea curelei de accesorii. Dacă aceasta este într-o stare proastă sau se desface, asta face ca alternatorul să funcționeze incorect. În acel moment apare zgomotul (scârțâieturi) și martorul aprins.
Ce trebuie făcut când un alternator nu funcționează cum trebuie?
Primul pas este verificarea acestuia cu ajutorul unui voltmetru sau multimetru, setat la 20 de volți, apoi conectat la alternator. Valoarea generată de alternator trebuie să fie în jur de 14 volți, orice este mai mare sau mai mic ar trebui să te trimită în service.
De ce să optezi pentru reparația alternatorului și nu pentru schimb?
Cea mai la îndemână soluție este reprezentată de reparația acestuia, fiind și foarte ieftină. Reparându-l vei economisi câteva sute de lei, cât costă unul nou, original.
Alternatoarele sunt concepute astfel încât să poată fi demontate și curățate. Cele mai comune reparații ale alternatoarelor țin de schimbarea rulmenților, a regulatoarelor de tensiune, care pot fi apoi asamblate cu ușurință.
Un alternator reparat sau recondiționat ar trebui să funcționeze circa 100.000 de kilometri, fără probleme. În cazul în care sunt elemente ce pot fi schimbate, acestea se pot cumpăra separat și înlocui pe bucăți.