Continental va fabrica, din anul 2050, numai anvelope din materiale sustenabile
Până atunci, spun reprezentanții Continental, mai este totuși un drum lung de parcurs. Dar, pas cu pas, se observă deja care sunt materiile prime ce vor fi folosite în viitor în fabricarea de anvelope. Printre acestea se numără deșeurile din agricultură – cum ar fi cenușa din coji de orez -, cauciucul din păpădie, cauciucul reciclat sau sticlele PET.
„Continental este pe cale să devină cel mai inovator producător din industria anvelopelor în ceea ce privește sustenabilitatea. Ne propunem să folosim 100% materiale sustenabile în produsele noastre de anvelope până cel târziu în 2050. Puterea noastră inovatoare ne permite să deschidem noi drumuri care să fie și mai sustenabile. Acestea includ totul, de la originea și proveniența materialelor folosite până la reutilizarea și reciclarea anvelopelor noastre”, a explicat Claus Petschick, șeful departamentului de sustenabilitate din cadrul ariei de activitate Continental Tires.
În prezent, se folosesc deja între 15 și 20% din materiale regenerabile sau reciclate la fabricarea anvelopelor standard Continental pentru autoturisme. Pentru a crește și mai mult proporția de materiale sustenabile și pentru a conserva resursele valoroase, Continental analizează și revizuiește în permanență toate materiile prime utilizate în producția de anvelope.
Compatibilitate perfectă a materialelor pentru o siguranță maximă
În funcție de aplicabilitate, anotimp și mediu, anvelopele trebuie să îndeplinească cerințe specifice. Acest lucru poate fi observat, de exemplu, în designul benzii de rulare. Dar în alte domenii – compoziția compusului de cauciuc, de exemplu – aceste modificări nu sunt atât de vizibile. Anvelopele pentru autoturisme de la Continental sunt compuse din sute de materii prime diferite.
Compoziția lor specifică are un impact major asupra anvelopelor și a caracteristicilor lor de manevrabilitate. Capacitatea de a implementa diferitele materiale cu proprietățile și interdependențele lor unice în moduri specifice reprezintă un act de echilibru complex pentru inginerii și experții în materiale de la Continental. Doar atunci când toate materialele se potrivesc în mod ideal între ele pot fi create anvelope de o performanță ridicată, sigure, eficiente din punct de vedere energetic și durabile.
Cauciucul natural este în continuare esențial datorită proprietăților sale excepționale
Cauciucul natural este esențial pentru a asigura performanța excepțională a anvelopelor. Acest produs natural constituie între 10 și 40% din greutatea totală a anvelopelor moderne foarte performante. Printre proprietățile sale speciale se numără nivelul ridicat de rezistență și durabilitate, care sunt cauzate de cristalizarea cauciucului indusă de tensiune. Industria anvelopelor este cel mai mare consumator al producției globale de cauciuc, reprezentând peste 70%. Cu toate acestea, Continental consideră cauciucul natural a fi un material sustenabil doar dacă este obținut în mod responsabil.
Prin urmare, compania folosește o abordare integrată care vizează să facă mai sustenabile lanțurile de aprovizionare complexe și fragmentate pentru cauciucul natural. Inclusiv prin utilizarea tehnologiei digitale de ultimă generație, implicarea locală și colaborarea strânsă cu parteneri capabili, cu scopul de a îmbunătăți transparența și trasabilitatea de-a lungul întregului lanț valoric. Între timp, prin proiectul Taraxagum, Continental urmărește o abordare inovatoare pentru a se asigura că poate deveni mai puțin dependent de cauciucul natural cultivat în principal în Asia de sud-est. Producătorul de anvelope lucrează alături de parteneri la industrializarea extracției de cauciuc natural din plante de păpădie cultivate special.
Continental va folosi și materii prime sustenabile pe bază de plante
Pe lângă cauciuc, materiile prime, cum ar fi siliciul, sunt esențiale pentru asamblarea anvelopelor. Siliciul, de exemplu, ajută la optimizarea unor caracteristici precum aderența, rezistența la rulare și durata de viață a anvelopei. În viitor, coaja de orez va fi utilizată ca materie primă pentru siliciul produs în mod sustenabil. Coaja de orez este un produs rezidual al producției de orez și nu poate fi folosită ca aliment sau hrană pentru animale. Siliciul derivat din cenușa de coji de orez este mai eficient din punct de vedere energetic atunci când este utilizat în producție decât cel obținut din materiale convenționale, cum ar fi nisipul de cuarț.
Uleiurile pe bază de plante – cum ar fi uleiul de rapiță și rășinile bazate pe materiale reziduale din industria hârtiei și a lemnului – oferă deja o alternativă la materiile prime pe bază de țiței în anvelopele Continental. Sunt utilizate exclusiv uleiuri care îndeplinesc standardele tehnice de calitate și care nu sunt adecvate pentru consum. Uleiurile și rășinile permit flexibilitate în ceea ce privește compozițiile anvelopelor și îmbunătățesc astfel aderența materialului.
Continental mizează pe extinderea economiei circulare
Continental își propune să realizeze operațiuni complet circulare în producția de anvelope până cel târziu în 2050. Pe lângă utilizarea de materiale regenerabile, compania lucrează sistematic la utilizarea materiilor prime reciclate în producția de anvelope. Acest lucru este menit să asigure că negrul de fum – o altă materie primă crucială în compușii de cauciuc – poate fi obținut pe scară largă în viitor. Continental a semnat recent un acord de dezvoltare cu Pyrum Innovations în vederea optimizării în continuare a reciclării materialelor din anvelopele vechi.
Pentru a face acest lucru, Pyrum descompune anvelopele vechi în părțile lor constitutive într-un cuptor industrial, folosind un proces special de piroliză. În acest fel, materiile prime valoroase conținute în anvelopele scoase din uz pot fi extrase și reciclate. Ambele companii depun eforturi pentru a obține pe termen mediu materii prime de înaltă calitate din uleiul de piroliză obținut pentru producția de anvelope Continental, pe lângă utilizarea directă a negrului de fum de înaltă calitate. Pe termen lung, producătorul de anvelope premium și Pyrum își propun să stabilească un concept de economie circulară cu circuit închis pentru reciclarea anvelopelor vechi.
Cauciuc reciclat din anvelopele scoase din uz
În plus față de piroliză, Continental folosește, de asemenea, prelucrarea mecanică a anvelopelor scoase din uz. Cauciucul, oțelul și cablurile textile, în special, sunt separate, într-un proces extrem de sofisticat, unele de altele. Cauciucul este apoi pregătit pentru a fi reutilizat ca parte a unor noi compuși de cauciuc.
Continental are o istorie bogată de muncă consecventă pentru a introduce anvelopele scoase din uz în economia circulară în scopul conservării resurselor și a mediului. Un material cunoscut sub numele de „Conti-Reclaim” a fost obținut ca parte a procesului de reșapare a anvelopelor de camion la uzina companiei din Stöcken, Hanovra, începând din 2013. Acesta este utilizat de ani de zile în producția de anvelope din cadrul Continental. Pentru a extinde gama de aplicații pentru cauciucul reciclat și pentru a optimiza proprietățile pentru diferitele domenii de aplicare, Continental utilizează nu numai „Conti-Reclaim”, ci și cauciuc reciclat de la alți furnizori.
Sticle de plastic reciclate folosite în carcasele de anvelope
„Materiile prime reciclate vor juca un rol important în realizarea unor anvelope mai sustenabile. Folosim materiale reciclate ori de câte ori este posibil. Calitatea și proprietățile materialelor similare cu materiile prime convenționale sunt esențiale pentru noi”, spune Petschick.
De exemplu, Continental colaborează cu parteneri pentru a obține fire de poliester de înaltă calitate pentru anvelopele sale din sticle PET reciclate. În caz contrar, sticlele PET ajung adesea în incineratoare sau la gropile de gunoi. Cu tehnologia ContiRe.Tex, producătorul de anvelope a dezvoltat o alternativă mai eficientă din punct de vedere energetic și mai ecologică, care îi permite să reutilizeze 9 până la 15 sticle de plastic pentru fiecare anvelopă, în funcție de dimensiunea acesteia. PET-ul reciclat a înlocuit deja poliesterul convențional în structurile unor carcase de anvelope. Sticlele PET utilizate provin exclusiv din regiuni în care nu există un circuit închis de reciclare.
Evoluția sistematică în direcția dezvoltării sustenabile
Continental lucrează fără încetare pentru a avansa tehnologiile inovatoare precum și pentru a promova produse și servicii sustenabile de-a lungul întregului său lanț valoric, de la aprovizionarea cu materiale sustenabile până la reciclarea anvelopelor scoase din uz. Compania își propune să atingă o neutralitate de 100% în ceea ce privește emisiile de carbon până cel târziu în 2050.
CITEȘTE ȘI:
Schaeffler a lansat sistemul de transmisie fără lanț pentru bicicletele e-cargo
Rombat va investi 10 milioane de euro în linii de producţie şi parcuri fotovoltaice