Automobilul viitorului, proiectat de liceeni din materiale inovative
Analizând problema poluării ridicate a aerului, cauzată de emisiile nocive provenite de la numărul mare de maşini din Bucureşti, consumul de combustibil şi posibilitatea creşterii eficienţei maşinilor, tinerii au acceptat provocarea de a identifica modalităţi de inovare privind mobilitatea în oraş şi componentele utilizate în construcţia vehiculelor.
Cu sprijinul a trei mentori BASF, elevii au gândit soluţii care să permită înlocuirea anumitor materii prime şi materiale utilizate, în mod tradiţional, pentru realizarea de componente auto cu materiale inovative, eficiente, economice şi cu impact negativ mai mic asupra mediului.
Printre cele mai bune idei propuse de elevi, care să contribuie la reducerea greutăţii automobilelor şi a consumului de carburant, s-au numărat:
– o maşină inovatoare al cărei motor va utiliza un carburant nepoluant, pe bază de apă, folosind electroliza, şi va avea componente din aluminiu şi fibră de sticlă, obţinute în urma procesului de reciclare a anumitor elemente;
– un automobil complet electric şi autonom, ecologic, destinat familiilor, cu inovaţii privind stocarea şi producerea de electricitate utilizând panouri solare;
– o maşină hibrid care funcţionează pe bază de energie solară şi are un design personalizat, cu piese detaşabile, pentru a facilita reparaţiile mai rapide şi reciclarea de materii prime şi materiale.
Elevii au perceput acest workshop ca pe o experienţă unică, pe parcursul căreia au avut ocazia să cunoască şi să lucreze cu oameni noi, atât tineri de vârsta lor, cât şi adulţi, consultanţi voluntari din mediul de afaceri, şi să îşi exerseze creativitatea, spiritul antreprenorial, capacitatea de a lucra în echipă, de a genera şi prezenta idei.
Totodată, ei au dobândit o mai bună înţelegere a modului în care folosirea inovativă a materiilor prime, comportamentul responsabil faţă de mediu şi tehnologia pot contribui la rezolvarea unor probleme reale şi la succesul unei afaceri.
„Am propus organizatorilor să desfăşoare acest workshop-concurs, ce are în centru materiile prime şi materialele, la MATER – singura Bibliotecă de Materiale din Europa Centrală şi de Est, care se află la Bucureşti. De ce? Pentru a le da ocazia elevilor să interacţioneze cu exponatele de acolo atunci când răspund la provocările acestui workshop. Odată intrat în expoziţie este imposibil să nu fii fascinat, căci eşti înconjurat de mostre de materiale – de la lemn, la plastic, ceramică şi multe altele – cu diverse texturi, culori şi forme, pe care nu ai ocazia să le vezi la un loc nicăieri în altă parte în România. Este o experienţă deosebită pentru majoritatea vizitatorilor şi, sperăm, cu atât mai mult pentru elevii care au participat la workshop şi care sunt interesaţi în mod direct de materiale cu proprietăţi deosebite”, a subliniat Diana Neacşu, Public Relations and Communications Manager, BASF.
Workshop-ul Innovation Camp a fost organizat la Mater Library din Bucureşti, ca parte a unui proiect educaţional mai amplu al Junior Achievement, susţinut de EIT RawMaterials, cel mai mare consorţiu din lume în sectorul materiilor prime, fondat de EIT (Institutul European de Inovare şi Tehnologie), proiect care se desfăşoară timp de doi ani, în România şi Bulgaria şi va implica peste 1.500 de elevi.
Prin intermediul acestui proiect, tinerii vor dobândi abilităţile necesare obţinerii unui loc de muncă sau începerii unei afaceri în sectorul materiilor prime, dezvoltându-şi atât spiritul antreprenorial şi competenţele STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică), cât şi stima de sine, simţul apartenenţei, solidarităţii şi datoriei. Ei sunt încurajaţi să găsească soluţii la provocările industriei materiilor prime din Europa şi să transforme ideile inovatoare în oportunităţi reale.
Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educaţie economică, antreprenorială şi financiară, de etică şi responsabilitate socială, de sănătate şi viaţă activă. În prezent, 39 de ţări din Europa şi 123 de ţări din toată lumea urmează programele JA. În România, activităţile JA sunt urmate gratuit de un sfert de milion de elevi din 1.400 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi prin susţinerea financiară din partea comunităţii de afaceri.
EIT RawMaterials, iniţiat şi finanţat de EIT (Institutul European de Inovare şi Tehnologie), un organism al Uniunii Europene, este cel mai mare şi mai puternic consorţiu din sectorul materiilor prime la nivel mondial. Viziunea sa este de a transforma materiile prime într-o forţă majoră pentru Europa. Misiunea sa este de a stimula competitivitatea, dezvoltarea şi atractivitatea sectorului materiilor prime europene prin intermediul inovaţiei radicale, al noilor abordări educaţionale şi al ghidării spiritului antreprenorial.
BASF numără peste 115.000 de angajaţi care lucrează în aproape fiecare ţară din lume. Portofoliul companiei este organizat în cinci divizii: Substanţe chimice, Produse performante, Materiale & soluţii funcţionale, Soluţii agricole şi Petrol şi gaze. BASF a generat vânzări de 64,5 de miliarde de euro în anul 2017. Acţiunile companiei sunt listate la bursele de valori din Frankfurt, Londra şi Zurich.