Bosch a înregistrat, în 2018, o creştere puternică în România
Vânzările totale nete, incluzând vânzările companiilor neconsolidate şi livrările interne către companiile afiliate, au ajuns la 5,6 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) – reprezentând o creştere de 29 de procente faţă de anul anterior.
„Afacerea Bosch în România s-a dezvoltat, din nou, foarte bine în 2018, în ciuda condiţiilor de piaţă pline de provocări din anul anterior”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch şi reprezentantul Grupului Bosch în România, la conferinţa anuală de presă a companiei din Bucureşti. „În 2019, la 25 de ani de la deschiderea subsidiarei sale în România, Bosch continuă să îşi consolideze poziţia solidă în ţară, prin extinderea operaţiunilor”, a adăugat Boldijar. „În plus, în acord cu valorile noastre de sustenabilitate şi responsabilitate, am decis să înfiinţăm Fundaţia Bosch România, care ne va oferi cadrul potrivit pentru a intensifica activităţile noastre caritabile şi a fi mai aproape de beneficiari”, a spus Boldijar. Ţinând cont de provocările tot mai mari din mediul economic în 2019, compania se aşteaptă la o creştere moderată în toate sectoarele de activitate din România în acest an.
Numărul angajaţilor Bosch din România a ajuns la aproximativ 7.800, la 31 decembrie 2018, reprezentând o creştere anuală de 19 procente. Este de aşteptat ca acest număr să crească în 2019.
Bosch continuă investiţiile în România
Bosch a investit în România aproximativ 555 de milioane de lei (aproximativ 120 milioane de euro) în 2018 – în special în dezvoltarea unităţilor de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi Blaj.
Fabrica de componente auto electronice din Jucu, judeţul Cluj, şi-a mărit capacitatea cu o doua unitate de producţie. Compania a investit aproximativ 45 de milioane de euro în noua hală de producţie, care se întinde pe o suprafaţă de 43.400 de metri pătraţi.
În Cluj, Bosch produce, din 2013, printre alte produse auto electronice, unităţi de control electronice pentru airbag, pentru sisteme de camere multiple şi asistenţă la condus, dar şi sisteme electronice de siguranţă, care sporesc siguranţa rutieră şi confortul şoferilor. De la deschiderea sa, fabrica Bosch din Cluj a livrat peste 150 de milioane de piese auto de înaltă calitate clienţilor internaţionali.
De asemenea, unitatea de producţie din Blaj a înregistrat o dezvoltare semnificativă în 2018, atât în ceea ce priveşte producţia, cât şi infrastructura. Datorită cererii mari, compania şi-a crescut capacitatea de producţie pentru componente auto de înaltă calitate, precum senzori de oxigen, componente pentru controlul transmisiei şi senzori pentru emisiile de oxizi de azot.
În plus, în acest an, Bosch va inaugura o nouă clădire de birouri şi laboratoare, unde vor lucra aproximativ 250 de angajaţi.
Tot în acest an, fabrica şi-a relocat depozitul într-un nou centru logistic cu o suprafaţă de peste 20.000 de metri pătraţi. Ca o recunoaştere a produselor sale de înaltă calitate, fabrica din Blaj va deveni unitatea de producţie coordonatoare Bosch la nivel global pentru producţia senzorilor de detonaţie, începând din anul 2020. Motoarele prevăzute cu senzori de detonaţie pot reduce consumul de carburant şi cresc momentul motor.
În plus, fabrica din Blaj a început un parteneriat de formare profesională cu Liceul Tehnologic „Timotei Cipariu”, asigurând sprijin financiar pentru atelierele de lucru şi echipamentul necesar. Liceenii, care se vor specializa în mecanică şi electrotehnică, vor efectua practica în cadrul fabricii Bosch.
Dezvoltarea continuă a activităţilor de cercetare şi dezvoltare
Bosch desfăşoară cu succes activităţi de cercetare şi dezvoltare în România încă din 2013. Centrul de Inginerie Cluj este o organizaţie tânără şi dinamică, unde ingineri talentaţi lucrează la proiecte cu tehnologie de ultimă oră, cum ar fi conducerea automatizată, mobilitatea electrică şi conectată, precum şi Internetul lucrurilor.
Locaţia de R&D a înregistrat o creştere rapidă în ultimii ani. În prezent, aproximativ 570 de angajaţi lucrează în sediile centrului de inginerie din Cluj. Bosch va inaugura aici propria clădire a Centrului de Inginerie la începutul anului 2020. Compania a investit 25 de milioane de euro în noua clădire de birouri, care face parte dintr-un campus modern de software.
Creştere pentru externalizarea proceselor de afaceri
Bosch Service Solutions din Timişoara, care furnizează servicii de externalizare a proceselor de afaceri în 18 limbi, a înregistrat din nou o creştere de două cifre în 2018. Relocarea în noua clădire de birouri în centrul oraşului Timişoara reprezintă un pas important pentru dezvoltarea companiei în România.
Centrul de servicii va continua să îşi consolideze prezenţa locală prin asigurarea unor condiţii optime de muncă pentru angajaţi şi oferind numeroase posibilităţi de dezvoltare profesională. Compania şi-a creat propria academie internă în Timişoara, un centru educaţional care oferă instruire pentru angajaţii actuali sau potenţiali.
Din 2018, Bosch Service Solutions Timişoara a introdus în portofoliul său RPA (Robotic process automation), un software care poate fi programat să efectueze sarcini de bază în cadrul aplicaţiilor, devenind un asistent digital pentru angajaţi.
Performanţă bună în toate sectoarele de activitate
În cadrul sectorului Soluţii de mobilitate, divizia Automotive Aftermarket a înregistrat o creştere de două cifre în anul precedent. Reţeaua de parteneri auto Bosch a numărat peste 350 de service-uri auto în România în 2018.
În plus, sectorul Tehnologie pentru construcţii şi energie a înregistrat o creştere anul trecut, căci vânzările diviziei Termotehnică din cadrul Bosch au continuat să crească în 2018, bazându-se pe centrale termice în condensare pentru clădiri rezidenţiale şi cazanele de abur industriale. În 2019, Bosch Termotehnică plănuieşte să lanseze pe piaţa din România produse noi precum aparate de aer condiţionat sau centrale murale electrice.
Mai mult, sectorul Bunuri de larg consum a înregistrat performanţe bune în 2018. Divizia Scule electrice a înregistrat o evoluţie pozitivă de două cifre în 2018, în special în cadrul segmentului de scule profesionale şi telemetre, care au câştigat cotă de piaţă mai mare. BSH Electrocasnice a continuat tendinţa ultimilor ani, reuşind să aibă o creştere de două cifre. În acest an, BSH sărbătoreşte 20 de ani de la intrarea pe piaţa locală. Compania a lansat recent ecosistemul Home Connect, care permite utilizatorului să controleze echipamentele electrocasnice din întreaga casă: de la maşina de spălat, până la cuptor. Prin intermediul aplicaţiei Home Connect, utilizatorul are acces la toate informaţiile, în orice moment, şi poate integra diferite dispozitive şi mărci, atât în interiorul locuinţei, cât şi în afara acesteia, folosind router-ul Wi-Fi existent.
Sectorul Tehnologie industrială a înregistrat o evoluţie în anul 2018. Divizia Rexroth a urmat strategia duală Bosch de dezvoltare şi promovare a Industriei 4.0, furnizând soluţii de industrie conectată industriei locale şi implementându-le în cadrul propriilor unităţi de producţie, pentru a spori eficienţa.
Angajamentul Bosch pentru educaţie
Bosch investeşte în educaţie şi în dezvoltarea profesională a angajaţilor săi, în conformitate cu filozofia „lifelong learning”. De exemplu, în Timişoara, aproximativ 120 de persoane au participat în 2018 la unul dintre programele de dezvoltare ale Academiei Bosch: „Bosch 4 Beginners”, „Junior Accounting Program”, „Essential Managerial Toolkit”, pentru managerii aflaţi la început de carieră, sau „Development Program for Middle Management”.
La Centrul de Training din Cluj, o echipă de specialişti a livrat anul trecut aproximativ 300 de sesiuni de instruire pentru dezvoltarea profesională şi personală a angajaţilor Bosch. În plus, Grupul Bosch în România dezvoltă permanent programe care susţin relaţia dintre educaţie şi mediul de afaceri. De exemplu, peste 700 de studenţi au participat anul trecut la programe specifice în sediile Bosch din România. Mai mult, Bosch a continuat în 2018 cu cea de-a doua ediţie a programului de masterat în domeniul ingineriei electrice şi a cursului de conducere autonomă, derulate în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.
Bosch va lansa în 2019 un nou program de masterat intitulat „Sisteme de management şi control ale autovehiculelor”, în parteneriat cu aceeaşi universitate.
De asemenea, Bosch este un partener de încredere al şcolilor locale în cadrul proiectului educaţional în sistem dual, încă din 2013. În prezent, aproximativ 150 de studenţi se pregătesc pentru carierele lor de tehnicieni în electromecanică şi electronică în cadrul unităţilor de producţie Bosch din Blaj şi Cluj.
Bosch îşi deschide propria fundaţie în România
Bosch a crescut în mod constant numărul activităţilor de responsabilitate socială în România prin susţinerea mai multor organizaţii caritabile şi instituţii sociale. Compania a fost implicată în peste 100 de activităţi sociale în ultimii doi ani şi şi-a încurajat angajaţii să participe activ ca voluntari.
Ca parte a angajamentului său faţă de comunităţile locale, compania intenţionează să deschidă în viitorul apropiat propria fundaţie. Fundaţia Bosch România va desfăşura activităţi caritabile în mai multe domenii: persoane defavorizate, habitat, educaţie, protecţia mediului şi sănătate, bazându-se pe principii clare şi transparente.
Condiţii de muncă inspiraţionale
Bosch încurajează o cultură organizaţională deschisă, axată pe colaborare şi creativitate. Pentru a sprijini această viziun e, compania a implementat conceptul „condiţii de muncă inspiraţionale” în sediile sale din România. Acest concept include elemente speciale de design interior, precum canapele moderne şi culori vii, săli creative pentru munca în echipă, spaţii de lucru silenţioase şi arii comune pentru interacţiune. Toate acestea contribuie la crearea unui mediu care promovează o cultură de lucru modernă, cooperarea între departamente şi gândirea creativă, stimulând flexibilitatea şi comunicarea.
În plus, compania sprijină telemunca şi oferă angajaţilor săi un program flexibil. De exemplu, în cadrul fabricii Bosch din Cluj, compania a introdus condiţii de muncă inspiraţionale atât pentru zona de producţie, cât şi pentru cea de birouri, bazându-se pe un concept personalizat, care a implicat şi angajaţii în workshop-uri, cu scopul de a crea un mediu de lucru proaspăt şi funcţional. În plus, angajaţii Centrului de Inginerie Bosch din Cluj vor avea acces, pe lângă spaţiile moderne de lucru şi de interacţiune, la un centru de cumpărături, o farmacie şi o sală de fitness.