FIS: Creierul uzinei Volkswagen din Wolfsburg

Producţia de automobile reprezintă o afacere complexă. Mii de variabile trebuiesc armonizate pentru a obţine o maşină perfectă. Vom vedea cum se descurcă Volkswagen la uzina din Wolfsburg, acolo de unde ies zilnic 3500 de autoturisme.

Se iau 200 mp, 15 şefi de tură pe schimb, 50 de experţi în total. Adaugăm 16 ecrane mari, 40 de monitoare desktop, software-ul aferent şi adăugăm la această reţetă fracţia 24/7. Desigur, totul este strict secret iar accesul este rezervat. Să recapitulăm: aici, la Wolfsburg, etajul doi, intrarea 54 se află “creierul” uzinei Volkswagen. Mai precis: FIS.  “Fertigungs-, Informations- und Steuerungssystem”, adică “sistemul de control şi informaţii de producţie”.

Totul începe de îndată ce clientul semnează contractul

“Facem distincţie între producţia de serie şi cea bazată pe opţiunile clientului”, spune André Renner, şeful departamentului. “Noi, echipa de planificare şi cea de control al producţiei urmărim ca pe poarta fabricii să iasă maşina aşa cum clientul a comandat-o la dealer”.

După ce comanda fermă a fost înregistrată, este generată ceea ce specialiştii de la VW numesc “sonata”, un acronim pentru “Soll nach Tagen”, adică “planificare pe zile”. Fix cu patru zile înainte, “sonata” ajunge la uzina din Wolfsburg şi este preluată de FIS pentru a planifica producţia noului automobil, cu opţiunile bifate de client. Spre exemplu, linia de asamblare are un interval de 60 de secunde. Dar, pentru că instalarea unui sunroof necesită 73 de secunde, FIS se asigură să compenseze într-un fel acest surplus de secunde. De aceea, pe linie nu pot fi introduse la rând zece automobile cu sunroof iar aceasta este una din sutele de opţionale ce pot fi adăugate în “sonata”.

După cum notează Renner, “având o producţie lunară de 60.000 de maşini, niciuna nu este 100% identică, excepţie făcând comenzile pentru flote”.

In birourile FIS, fiecărei “sonata” îi este atribuit un ID propriu care conţine, printre altele, data exactă a producţiei şi, în acelaşi timp, toţi furnizorii primesc notificări referitoare la componentele necesare pentru automobilul respectiv.

Acum producţia poate începe

In ziua în care data producţiei este trecută în “sonata” automobilul este gata de livrare. “Muncitorii noştri trebuie să se concentreze doar pe montajul automobilului”, declara Hilmar Schimenas, coordonatorul camerei de control FIS. “Noi trebuie să traducem comanda clientului într-un limbaj de producţie. Coordonăm precis oamenii, maşinile şi materialele. Inregistrăm orice abatere de la procesul producţiei şi dacă întâlnim o problemă, o rezolvăm imediat. Nu pierdem un minut din timpul de producţie şi păstrăm liniile de montaj active pe durata tuturor schimburilor”, a adăugat acesta.

FIS este ochiul vigilent

In după amiaza trecută un scanner s-a defectat dar a fost reparat la timp. “In FIS vedem totul şi reuşim să remediem orice defect”, spunea Schimenas.

Uzina din Wolfsburg dispune de centru FIS încă din 1992. De atunci, peste 18 milioane de autoturisme au ieşit pe porţile fabricii, într-o medie de 3500 unităţi pe zi. In acest timp, s-au scris peste 12 linii de software, circa un sfert din câte are sistemul de operare Windows, spre exemplu. FIS înregistrează circa 1000 de piese/date pentru fiecare automobil produs. Totodată, platforma FIS este modulară, ceea ce înseamnă că poate fi adaptată fiecărei uzine în parte, în funcţie de gradul de automatizare şi de procesul de producţie.

 

Viitor autonom

Cum va arăta viitorul? “Dorim să extindem sistemul în domeniul inteligenţei artificale astfel încât să poată controla autonom producţia”, spunea Renner. Deja se lucrează la asta iar mulţi experţi afirmă că în Wolfsburg, grupul Volkswagen a dezvoltat cel mai standardizat sistem IT de control al producţiei.

Te-ar putea interesa si: La Wolfsburg, VW va produce 1 mil. de maşini anual

Adaugati comentariu