Mercedes și Stellantis sunt în discuții cu Serbia pentru a investi în procesarea litiului și în producția de baterii
Cei doi constructori auto, care sunt deja parteneri într-un joint venture pentru realizarea de baterii, sunt dispuși să contribuie la investiția Grupului Rio Tinto în mina de 2,4 miliarde de dolari, prin dezvoltarea procesării și producției de baterii, potrivit unor persoane familiare cu situația, citate de Bloomberg.
Discuțiile reprezintă un pas înainte în revigorarea minei Jadar, investiția fiind blocată de Serbia în urmă cu doi ani, în urma protestelor în masă care au blocat orașele din întreaga țară.
Crearea unei industrii extinse în jurul litiului – mai degrabă decât doar exportul materiei prime – a fost o cerere cheie a guvernului sârb pentru proiectului Jadar, în încercarea de a obține plus valoare din resursele sale naturale.
Aprobarea proiectului minier va da un impuls major companiei Rio Tinto, economiei Serbiei și, în mod esențial, încercărilor Europei de a-și asigura aprovizionarea cu materii prime necesare pentru a susține tranziția energetică.
Uniunea Europeană depinde în totalitate de importurile de materii prime utilizate pentru fabricarea bateriilor. UE vrea să-și dezvolte propriului lanț de aprovizionare pentru vehicule electrice, cu scopul de a limita dependența de importurile din Asia, deși problemele trecerii la mașinile ecologice au pus în stand-by o serie de proiecte pentru fabricarea bateriilor.
Astfel de situații îi includ și pe constructorii auto Mercedes și Stellantis, care au suspendat investițiile în două dintre cele trei fabrici de baterii din Europa, însumând 7 miliarde de euro, după ce cererea de vehicule electrice a scăzut sub așteptări. În pofida apariției producătorilor europeni de baterii, industria rămâne dependentă de un lanț de aprovizionare cu materii prime și procesare dominat de China.
Serbia va semna vineri un acord-cadru cu UE privind materiile prime minerale, a declarat miercuri seara președintele Serbiei, Aleksandar Vucic. Acordul stabilește înființarea unei industrii de prelucrare și de fabricare a bateriilor, a mai spus Vucic. Acest lucru ar asigura producția de materiale, precum și de vehicule electrice care se califică pentru vânzare în UE, fără a fi taxate.
Directorii Mercedes și Stellantis se vor afla vineri în Serbia, o dată cu vizita cancelarului german Olaf Scholz, și ar putea semna scrisori de intenție pentru dezvoltarea industriei țării. Se așteaptă și venirea responsabililor de la Rio Tinto.
Proiectul de exploatare a litiului în Serbia, dezvoltat de compania multinațională britanico-australiană Rio Tinto, a fost blocat de guvernul de la Belgrad la începutul anului 2022. Compania a făcut publică lansarea acestuia înainte de a-și asigura toate licențele necesare, devenind rapid o problemă politică și fiind contestat atât de ecologiști, cât și de politicienii din opoziție. Asta a dus la ieșirea în stradă a mii de protestatari la sfârșitul anului 2021.
Totuși, Rio a continuat să lucreze la proiect, interacționând cu comunitățile locale și încercând să înlăture preocupările de mediu. De asemenea, a căutat sprijinul producătorilor de automobile de top din Europa pentru a ajuta la dezvoltarea unei industrii de prelucrare în Serbia.
Aleksandar Vucic, președintele Serbiei, și-a exprimat în mod repetat regretul că proiectul a fost oprit, declarând că a fost o oportunitate ratată de a stimula economia țării. Luna trecută, el a anunțat că este posibil ca, în curând, Rio Tinto să poată relua pregătirile pentru deschiderea minei în 2028.
Aceste eforturi au primit un impuls major săptămâna trecută, când Curtea Constituțională a Serbiei a anulat decretul guvernamental care în 2022 a blocat proiectul.
CITEȘTE ȘI:
Volkswagen ar putea închide fabrica din Belgia, unde produce modelul Audi Q8 e-tron