Uzinele Dacia se află într-un proces continuu de modernizare care implică creșterea gradului de automatizare în special în secția de presaj.
Uzina Dacia continuă procesul de modernizare în paralel cu asigurarea unor condiții de muncă și a unei securități superioare.
Dacia a investit începând din 2000 18,5 milioane de euro pentru a oferi condiții de muncă mai bune celor 14.000 angajați. În prezent, în uzina mecanică, 96% din locurile de muncă sunt verzi, adică oferă condiții de muncă și o securitate foarte bună. La uzina de vehicule, 56% din posturi sunt verzi, 38% galbene și 6% roșii.
Majoritatea posturilor roșii sunt în secția de presaj acolo unde Dacia a început o amplă operațiune de automatizare. Deja, 4 linii din cele 14 linii de fabricație cu 86 de prese sunt automatizate și procesul va continua. De asemenea, există deja 2 linii automatizate de debitare și două semiautomate. În prezent gradul de automatizare la presaj este de 10% și procentul va crește dramatic în anii următori, robotizarea vizând înlocuirea posturilor de lucru cu muncă foarte grea.
În secția de asamblare caroserie, 94% din operații se realizează încă manual, iar operațiunile de sudură sunt 98% manuale. Cele 6 procente de asamblare automată a caroseriei sunt realizate de 82 roboți ABB.
Cele 98 de procente pentru sudura manuală implică o cantitate enormă de muncă. Spre exemplificare, un Logan are 4.671 puncte de sudură, Sandero 4.995 puncte de sudură, Duster 4×4 5.298 iar Logan MCV 5.377 puncte de sudură.
În secția de montaj se echipează 65 de vehicule pe oră și un total de 1.389 vehicule pe zi. Banda de montaj are o lungime de 1.196 metri și pe ea încap 270 mașini.
Procesul de producție din uzina Dacia este similar cu cel din orice uzină aparținând Alianței Renault-Nissan. De fapt, sistemul de producție al Alianței este preluat de la Nissan și folosește principiul Total Quality Management. Fiecare muncitor poate contribui activ la îmbunătățirea procesului de producție și implicit la creșterea productivității. Orice idee a unui muncitor de la o Unitate elementară de lucru (UEL) este supusă aprobării până la managementul superior și este adoptată dacă se dovedește viabilă. Nimeni nu cunoaște mai bine propriul loc de muncă decât muncitorul propriu-zis.
Un alt aspect important este legat de securitatea muncii. Dacia acordă o importanță majoră acestui factor important. La fiecare department există un jurnal al problemelor apărute și cum au fost acestea rezolvate.
Tot pentru creșterea productivității, Dacia face eforturi pentru integrarea cât mai multor furnizori la Mioveni. În prezent Valeo (instalații de climatizare) și Faurecia (planșe de bord și panouri de uși) au facilități de producție la Mioveni iar 30% dintre furnizori lucrează în județul Argeș.
În condițiile de muncă bune putem include și cantina de pe platforma uzinei, care este practic o “fabrică de mâncare“. Aici se produc zilnic 14.000 meniuri și se manipulează mai multe tone de carne, legume și 28.000 de pâini. Toate utilajele sunt din inox și securitatea alimentară este la cel mai înalt nivel.
Referitor la gama de modele, oficialii de la Dacia sunt, conform spiritului Renault, total diferit de cel al constructorilor germani foarte secretoși. În hala de asamblare am văzut o linie de asamblare în reamenajare pentru un model nou. Noi am făcut supoziții despre un Duster pick-up pentru că Kwid produs sub marca Dacia nu ar putea fi realizat la Mioveni din cauza unui volum prea mare care nu ar avea loc la uzina Dacia ce lucrează în prezent aproape de capacitatea maximă, de 350.000 de unități.
Carlos Ghosn, șeful Alianței Renault-Nissan, a declarat că Kwid nu se va vinde sub marca Renault în Europa însă acest lucru nu înseamnă că nu se va vinde sub marca Dacia. Renault va comercializa Kwid în America de Sud din 2016. Probabil, pentru piața europeană, Kwid se va produce în maroc, unde costul cu forța de muncă este ceva mai scăzut decât la Mioveni.
Kwid se poziționa ca preț între Sandero și Sandero Stepway și va ocupa segmentul în care vor concura și viitorul Suzuki Ignis și în care era planficiat și viitorul VW Taigun, incert în momentul de față.