Anvelope inteligente adaptabile la condiţiile meteo

Conform unui sondaj efectuat la solicitarea companiei Nokian Tires, 34% dintre şoferii europeni îşi doresc, în viitor, anvelope sensibile la condiţiile meteo.

Din ce în ce mai multe tehnologii inteligente sunt folosite pentru autovehicule. Inteligenţa artificială poate reacţiona mult mai repede decât oamenii, astfel consumatorii sunt din ce în ce mai interesaţi de anvelopele care se pot adapta la condiţii meteorologice diverse prin utilizarea tehnologiei senzorilor.

Internet of Things progresează rapid în categoria produselor de consum. În realitate, acest lucru înseamnă că obiectele sunt dotate cu senzori care pot măsura, identifica şi reacţiona la schimbările din mediu. Un pat cu senzori poate monitoriza calitatea somnului, iar îmbrăcămintea inteligentă poate răcori sau încălzi utilizatorii atunci când este necesar.

O anvelopă inteligentă ar putea monitoriza mediul înconjurător şi pe ea însăşi mai repede şi în mai multe moduri decât şoferul.

„Senzorii din anvelopă ar putea măsura adâncimea şi uzura suprafeţei de rulare şi ar putea alerta şoferul atunci când sunt necesare anvelope noi sau schimbul între anvelopele din faţă cu cele din spate, pentru a echilibra gradul de uzură şi pentru a le optimiza durata de viaţă”, este de părere Teemu Soini, responsabil cu noile tehnologii la Nokian Tyres.

Se prevede un viitor cu soluţii inteligente

Pentru început, senzorii instalaţi în anvelope vor măsura diferite variabile şi vor transmite informaţia către şofer, fie direct în sistemele de bord ale vehiculului, fie în dispozitivul mobil al şoferului. Cu toate acestea, o anvelopă cu adevărat inteligentă este una care poate reacţiona automat la informaţiile primite de la senzor, fără ca şoferul să intervină.

„Aceste anvelope s-ar putea adapta automat la condiţiile meteorologice şi rutiere schimbând, de exemplu, modelul benzii de rulare. Pe vreme umedă, canelurile care stochează apa pot creşte în volum şi pot reduce riscul de acvaplanare”, arată Teemu Soini.

Industria anvelopelor a făcut deja primii paşi înspre anvelopele inteligente, iar senzorii sunt utilizaţi deja pentru măsurarea presiunii de umflare. Totuşi, anvelopele cu adevărat inteligente nu sunt încă disponibile.

„În prezent, există foarte puţine aplicaţii inteligente de ultimă generaţie pentru anvelope destinate autoturismelor, dar acest lucru se va schimba în mod sigur în următorii cinci ani, iar anvelopele premium vor oferi mai multe soluţii de asistenţă pentru şoferi. Anvelopele care reacţionează în mod automat sunt încă de domeniul viitorului”, estimează Soini.

Pentru ca acest lucru să devină realitate, trebuie să rezolvăm o serie de situaţii, de pildă cum să facem senzorii durabili şi suficient de siguri în timpul presiunii continue la care sunt supuşi şi cum să facem din tehnologia inteligentă o parte firească a procesului masiv de producţie a anvelopelor.

Siguranţa – primul pas în procesul de dezvoltare

Pe lângă anvelope inteligente, consumatorii doresc şi anvelope sigure. Potrivit sondajului Nokian Tires, aproape un şofer din doi şi-ar dori ca anvelopele să ofere mai multă siguranţă.

Anvelopele reprezintă un factor esenţial pentru siguranţă. Acestea sunt singurele patru suprafeţe de contact cu şoseaua, iar sarcina lor principală este să transporte pasagerii în siguranţă, indiferent de condiţiile meteo sau de drum.

Anvelopele de înaltă calitate de astăzi sunt deja extrem de sigure. Cu toate acestea, există întotdeauna loc pentru mai bine. Dezvoltarea continuă şi testarea neîncetată sunt esenţiale.

„Dezvoltarea tehnologiei materialelor pentru anvelope ne permite să construim anvelope care funcţionează din ce în ce mai bine în cele mai dificile condiţii. În practică, putem îmbunătăţi aderenţa la extreme, fără a compromite durabilitatea. Pentru Nokian Tyres, siguranţa a fost întotdeauna fundamentală în dezvoltarea anvelopelor, şi aşa va fi şi în continuare”, explică Teemu Soini.

Ce îşi doresc şoferii europeni în materie de anvelope:

1. Să fie mai sigure 44% (toate ţările) – Germania 34%, Italia 51%, Franţa 30%, Republica Cehă 50%, Polonia 56%
2. Să utilizeze tehnologia senzorilor pentru a se adapta la diferite condiţii 34% (toate ţările) – Germania 30%, Italia 40%, Franţa 35%, Republica Cehă 28%, Polonia 35%
3. Să elimine necesitatea schimbării sezoniere 33% (toate ţările) – Germania 35%, Italia 30%, Franţa 40%, Republica Cehă 28%, Polonia 34%
4. Să se uzeze într-un ritm mai lent decât în prezent 25% (toate ţările) – Germania 27%, Italia 19%, Franţa 21%, Republica Cehă 33%, Polonia 25%
5. Să ruleze uşor, economisind combustibil şi, prin urmare, extinzând autonomia vehiculului electric 23% (toate ţările) – Germania 28%, Italia 23%, Franţa 19%, Republica Cehă 24%, Polonia 21%
6. Să fie rezistente la înţepături, să se repare singure 22% (toate ţările)- Germania 19%, Italia 20%, Franţa 17%, Republica Cehă 25%, Polonia 31%

Datele se bazează pe răspunsurile a 4.100 de respondenţi care au participat la sondajul Nokian Tires realizat în decembrie 2018 şi ianuarie 2019. Sondajul a fost efectuat online de către compania de cercetare de piaţă YouGov.

Nokian Tyres este cel mai nordic producător de anvelope din lume şi una dintre cele mai sustenabile companii din industrie.

Anvelopele Nokian Tyres oferă siguranţă în orice tip de condiţii, fiind de înaltă calitate, sigure şi ecologice, pentru autovehicule, camioane şi maşini de mare tonaj. Compania este cunoscută, în special, pentru anvelopele inovatoare de iarnă.
Vianor este parte a grupului Nokian Tyres şi este compania specializată pe mentenanță şi servicii pentru anvelope.

În 2017, cifra de afaceri netă a Nokian Tyres a fost de aproximativ 1,6 miliarde euro, iar numărul angajaţilor a fost de 4.600. Nokian Tyres este listată la Nasdaq Helsinki Ltd.

 

Adaugati comentariu