Maşinile diesel „sunt terminate” şi vor dispărea complet, spune comisarul european Elzbieta Bienkowska
Într-un interviu acordat Bloomberg, aceasta a intensificat ameninţările împotriva mai multor ţări din UE care nu aplică riguros normelor europene menite să asigure faptul că producătorii auto respectă limitele emisiilor.
„Consumatorii din Uniunea Europeană pot face la fel de mult ca autorităţile de reglementare în ceea ce priveşte curăţarea sectorului auto, propulsându-l într-o eră a energiei electrice anticipată de Tesla”, a afirmat Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru piaţa internă, industrie, IMM-uri şi antreprenoriat.
Potrivit acesteia, ţări precum România, Polonia şi Slovacia ar trebui să sporească numărul rechemărilor în service ale maşinilor care au emisii extrem de mari.
Oficialul european a declarat că UE a avut un „moment revelator” când Volkswagen a recunoscut, în 2015, că a montat pe motoarele diesel software-ul destinat să înşele controalele americane privind emisiile de oxizi de azot.
Comisarul a mai spus că, iniţial, producătorii au tratat cu aroganţă propunerea Comisiei Europene de a modifica modul în care sunt omologate maşinile, adăugând că producătorii auto erau foarte apropiaţi de guvernele statelor membre şi mereu au minimalizat gravitatea unor scandaluri precum Dieselgate.
„Autovehiculele diesel sunt terminate”, a subliniat aceasta. „Cred că în câţiva ani vor dispărea complet. Aceasta este tehnologia trecutului”.
Potrivit datelor publicate de Asociaţia Constrcutorilor de Automobile din România – ACAROM, în primele 3 luni din 2018, autoturismele noi cu motoare diesel înmatriculate în UE au reprezentat 37,9% din totalul înregistrărilor. Autoturismele cu motoare pe benzină au reprezentat 55,5% din totalul înmatriculărilor, iar cele cu propulsie alternativă, 6,5%. Ponderea autoturismelor pur electrice a fost, în perioada analizată, de 1,7%.
În Romania, autoturismele noi cu motoare diesel reprezinta 48,5%, iar cele cu motoare pe benzină, 51,2% din totalul înmatriculărilor. Autoturismele cu propulsie alternativă reprezintă doar 0,3% din total înregistrărilor de autoturisme noi.