ACEA: Ţintele Parlamentului European sunt nerealiste

Un studiu realizat de Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) arată că accesibilitatea maşinilor electrice rămâne un dezavantaj puternic pentru clienţii din întreaga Uniune Europeană.

Analiza, care compară datele naţionale privind absorbţia pe piaţă a vehiculelor electrice cu nivelul PIB/locuitor, arată că maşinile „verzi” au o cotă de piaţă apropiată de 0% în ţările cu un PIB/locuitor mai mic de 18.000 euro, în timp ce nu depăşeşte 0,75% în jumătate dintre toate statele membre UE.

În timp ce membrii comisiilor Parlamentului European se pregătesc să voteze, în mai puţin de două săptămâni, propunerea Comisiei privind obiectivele post-2020 pentru emisiile de CO2 pentru autoturisme, ACEA avertizează că ţinele trebuie să fie realiste, luând în considerare ceea ce oamenii îşi pot permite efectiv să cumpere.

„Parlamentul European nu trebuie să piardă din vedere faptul că piaţa este în esenţă determinată de clienţi”, a explicat secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert. „O schimbare naturală către vehiculele electrice pur şi simplu nu se va întâmpla dacă nu este adresată şi accesibilităţii consumatorilor”.

Comisia a propus ca „referinţă” pentru vânzările de autovehicule pur electrice nivelul de 15% până în 2025 şi de 30% până în 2030. Pentru a pune acest lucru în context, ACEA arată maşinile „verzi”au reprezentat doar 0,7%
vânzările de automobile în 2017. „Suntem îngrijoraţi că unii factori de decizie politică au aşteptări complet nerealiste privind ritmul dezvoltării pieţei”, a spus Jonnaert.

„Dată fiind propunerea actuală a Comisiei, ar trebui să sărim de la mai puţin de 1% maşini electrice din vânzările de astăzi la 30% în decurs de mai puţin de 12 ani. Şi Parlamentul propune obiective şi mai agresive, mergând până la 50%”, a adăugat secretarul general al ACEA

Noile date ACEA arată nu numai o diviziune clară în vânzările de automobile electrice între Europa Centrală şi cea de Vest, dar şi o diviziune pronunţată între Nord şi Sud (de exemplu Grecia 0,2%, Italia 0,2% şi Spania 0,6%). În schimb, maşinile electrice înregistrează o cotă de piaţă de peste 1,8% numai în ţările cu un PIB mai mare de 35.000 euro.

„Deputaţii nu ar trebui să uite impactul asupra oamenilor: forţarea electrificării ar putea duce la excluziune socială în multe ţări ale UE, reducând astfel mobilitatea celor care au nevoie cel mai mult de ea”, punctează Erik Jonnaert.

Potrivit ACEA, pentru a compensa această piaţă extrem de fragmentată, peste 50% dintre toate autoturismele noi vândute în Europa de Vest ar trebui să fie electrice pentru a atinge un nivel mediu de referinţă la nivelul UE de 30% până în 2030, aşa cum a propus Comisia.

În analiza Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile, România se numătă printre ţările cu cea mai scăzută cotă de piaţă a maşinilor electrice, de 0,18% în 2017 (188 unităţi vândute, PIB/ locuitor – 9.600 euro). Cu toate acestea, România se plaseazî în clasament pe penultimul loc, surclasând Estonia, cu o cotă de piaţă de 0,17% (43 de unităţi vândute, 17.500 PIB/locuitor).

 

 

Adaugati comentariu