ACEA: Maşinile electrice pun în pericol locurile de muncă

Comisia Europeană subestimează impactul generat în piaţa muncii din UE de presiunea forţată asupra producţiei maşinilor electrice, avertizează Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care citează un raport lansat de FTI Consulting cu doar o săptămână înainte de votul din Parlamentul European referitor la viitoarele obiective privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi autoutilitare.

În cadrul propunerii sale referitoare la obiectivele post-2020 privind emisiile de CO2, Comisia Europeană a publicat o „evaluare a impactului” pentru a identifica implicaţiile potenţiale asupra industriei auto din UE.

„În timp ce Comisia recunoaşte că vehiculele pur electrice au nevoie de mai puţină forţă de muncă decât vehiculele echipate cu motor cu combustie internă, raportul FTI arată că Bruxelles-ul subestimează impactul negativ al obiectivelor propuse în materie de CO2”, spun reprezentanţii ACEA..

Aceştia precizează că, potrivit raportului, care a reunit rezultatele diferitelor studii recente, o trecere în grabă la vehiculele complet electrice va avea un impact profund asupra ocupării forţei de muncă. Acest lucru se datorează faptului că producţia şi întreţinerea vehiculelor pur electrice solicită mai puţini angajaţi decât cele convenţionale, având în vedere complexitatea lor mecanică mai scăzută şi utilizarea unui număr mai mic de componente.

„Pot exista implicaţii grave pentru întregul lanţ de aprovizionare auto, care vor afecta în mod disproporţionat furnizorii de piese şi componente, potrivit unui studiu UBS citat în raportul FTI. Furnizorii de automobile din Europa ar trebui să producă cu aproximativ 38% mai puţine componente şi piese pentru maşinile electrice, în comparaţie cu o pierdere de aproximativ 17% pentru producătorii de automobile. Studiul evidenţiază faptul că mulţi dintre aceşti furnizori din UE sunt IMM-uri, care probabil vor lupta mai mult, în comparaţie cu producătorii de maşini, pentru a face tranziţia într-un interval scurt de timp”, subliniază ACEA.

Se estimează că bateriile vor reprezenta în viitor 35-50% din costul unei maşini electrice. Cu toate acestea, Asociaţia constructorilor auto arată că o serie de studii atrag atenţia asupra faptului că nu este clar dacă
aceste baterii vor fi produse în Uniunea Europeană sau dacă vor fi importate . „În acest ultim caz, valoarea adăugată a companiilor din UE (şi a milioanelor de europeni pe care îi angajează) la producţia de autoturisme va fi mult mai scăzută”, punctează ACEA, citând datele din raportul FTI.

În opinia Asociaţiei, factorii de decizie politică trebuie să realizeze că UE va deveni extrem de dependentă atât de materialele obţinute din pământuri rare (metale care stau la baza tehnologiilor actuale, inclusiv a celor pentru baterii electrice, n.red.), cât şi de bateriile produse în afara Europei. În plus, chiar dacă bateriile ar urma să fie produse pe scară largă în UE, impactul pozitiv asupra ocupării forţei de muncă ar fi mic şi ar necesita abilităţi pe care angajaţii de astăzi nu le au.

În industria auto activează peste 11% din totalul salariaţilor din Uniunea Europeană. În 14 regiuni din UE – concentrate în Cehia, Germania, Italia, Slovacia, Ungaria, România, Suedia şi Marea Britanie – sectorul auto reprezintă chiar mai mult de 20% din totalul ocupării forţei de muncă din industria prelucrătoare. „Un impuls forţat asupra maşinile electrice va afecta în mod disproporţionat locurile de muncă din aceste regiuni”, arată ACEA, citând documentul FTI.

 

Adaugati comentariu