Topul vopselelor auto. Albul este dominant

Prin analiza distribuţiei globale a culorilor auto, Raportul de culoare BASF al vopselelor originale pentru sectorul auto completează Tendinţele de culoare ale automobilelor, un raport publicat anual de divizia de Produse de acoperire a BASF.
În timp ce colecţia de tendinţe prezintă concepte de culoare care vor modela viitorul automobilelor, raportul de culoare se referă la situaţia actuală a pieţei şi, astfel, ia în considerare datele din anul precedent. În ultimii ani, diversitatea culorilor a crescut, iar posibilităţile pentru concepte de culoare ingenioase sunt nenumărate. Prin urmare, BASF colaborează îndeaproape cu producătorii de vopsele originale pentru sectorul auto, pentru a compune designul şi sentimentul dorit, subliniind spiritul mărcilor de automobile.
Sute de culori sunt, în prezent, pe piaţă şi includ o gamă largă de efecte unice. Mai mult, funcţionalităţile vopselelor joacă un rol tot mai important. Spre exemplu, vopselele cu gestionare integrată a temperaturii (n.r. care permit reducerea căldurii) îşi aduc contribuţia la o mobilitate a viitorului durabilă. Deoarece reduc la minim încălzirea suprafeţei maşinii şi, prin urmare, a interiorului acesteia, economia în utilizarea aerului condiţionat conduce la un consum redus de combustibil sau la o autonomie mai bună pentru autovehiculele electrice.
Potrivit studiului BASF, o privire de ansamblu globală asupra segmentelor auto arată: cu cât este mai mică
maşina, cu atât culoarea este mai intensă.
Odată cu creşterea vânzărilor şi a numărului de modele, vehiculele sportive utilitare (SUV) influenţeazăsemnificativ datele de popularitate. În timp ce albul şi negrul sunt în continuare culori predominante înacest segment, roşul, albastrul şi, în special, nuanţele de maro apar tot mai des. Acest lucru reflectă creştereaşi diversificarea (de altfel, previzibile) gamei de modele a acestor vehicule robuste.
Nuanţele de albastru şi de gri îşi întăresc poziţia pe drumurile europene
Datele din Raportul de culoare european pentru 2017 arată că nuanţele acromatice sunt, în continuare, cele mai
populare. Aproximativ 78% dintre toate maşinile au fost vopsite în alb, negru, gri sau argintiu anul trecut, marcând o continuare a acestei tendinţe. Dintre culorile acromatice, proporţia de gri a crescut la 19%, atingând, acum, aceeaşi popularitate ca şi negrul. Creşterea proporţiei de gri este evidenţiată de diversitatea tot mai mare a paletei sale de nuanţe. Cu mai mult de 100 de variaţii, griul are al doilea cel mai mare număr de nuanţe după albastru.
„Griul – cu asociaţiile sale cu betonul şi sticla – reprezintă culoarea care evocă cel mai bine atmosfera urbană şi a crescut puternic în ultimii ani. Cu nuanţe de gri luminos şi mediu, până la antracit întunecat, griul aduce o mare varietate şi, astfel, şi-a câştigat poziţia puternică pe piaţă”, arată Mark Gutjahr, head of Automotive Color Design EMEA, la divizia de Produse de acoperire a BASF.
Dintre culori, albastrul continuă să fie puternic în trend. Deşi cota totală de 10% a rămas stabilă, proporţia de albastru a crescut considerabil în paleta cromatică: aproape fiecare a doua maşină colorată, produsă în Europa în 2017, a fost albastră – tendinţă anticipată de designerii de culoare BASF şi reflectată de numeroasele nuanţe
de albastru din ultimele colecţii de culori. Cu aproape 130 de variaţii, albastrul a rămas pe primul loc şi în ceea ce priveşte diversitatea nuanţelor.
Culorile acromatice cu efecte speciale sunt predominante în America de Nord
Raportul de culoare din America de Nord pentru 2017 arată că noile tehnologii de pigmentare măresc cererea de efecte speciale care aduc strălucire culorii. Acest lucru duce la o varietate mai mare a segmentelor de culori – în special în cazul acromaticelor alb, negru şi argintiu/gri, care sunt cele mai populare culori de automobile în America de Nord.
Chiar şi în segmentul în creştere al vehiculelor electrice, culorile acromatice sunt în continuare preferate – deşi griul/argintiul pare să fie mai popular decât albul sau negrul în acest stadiu incipient al dezvoltării acestui tip de vehicule. Estetica culorilor este din ce în ce mai frecvent gândită în relaţie cu funcţionalitatea, astfel încât capacitatea de a fi detectată de senzori are o mai mare relevanţă decât oricând, iar BASF va continua să monitorizeze aceste evoluţii.
„Studiul nostru de tendinţe arată importanţa continuă a paletei de culori acromatice, dominate de alb, negru şi gri. Este esenţial pentru noi să inovăm în aceste domenii, aşa că suntem în căutare de modalităţi noi de a găsi culori care surprind esenţa mărcii clientului în asemenea măsură, încât să contribuie chiar la definirea formei maşinii”, a declarat Paul Czornij, head of design for BASF Color Design Excellence Group din America de Nord.
Albastrul şi roşul sunt culorile cheie pentru America de Nord. Paleta de culoare albastră este, de asemenea, foarte versatilă şi poate atinge o mare diversitate de nuanţe, variind în materie de lumină, saturaţie şi modificări de tonalităţi subtile. Alte culori, cum ar fi portocaliu, apar în analiză. Aceste nuanţe pun la dispozitia consumatorilor mai multe opţiuni de a-şi evidenţia preferinţele individuale.
Nuanţele de roşu aprins şi culorile elegante care exprimă individualitate continuă să câştige popularitate pe pieţele din Asia-Pacific
Piaţa de vopsele pentru autovehicule din Asia-Pacific este influenţată de creşterea numărului de vehicule şi de diversitatea condiţiilor regionale, factori ce se reflectă şi în Raportul de culoare pentru Asia Pacific, pentru anul 2017.
Cu o distribuţie totală de 49%, albul este culoarea preferată din regiune. Datorită contextului cultural din Asia Pacific, nuanţele de alb sunt asociate cu imaginea pozitivă a purităţii şi a tehnologiei inteligente avansate. Astfel, în ultimii ani, maşinile albe s-au bucurat de o creştere mare de volum în Asia-Pacific. În afară de alb, nuanţele de maro câştigă, de asemenea, popularitate – în special în cazul SUV-urilor de dimensiuni medii. Atât albul – în special albul perlat – cât şi maroul sunt poziţionate ca fiind culori elegante, cu un aer luxos, binevenite pe piaţa Asia-Pacific.
Roşul aprins, perceput ca o culoare provocatoare dar personală, este foarte popular în gama cromatică a culorilor pentru automobile din Asia-Pacific. În general, automobilele roşii atrag atenţia, un factor important pe pieţele mature din zonă.
Vânzări de 3,2 mld. euro
Divizia de Produse de acoperire a BASF este un expert global în dezvoltarea, fabricarea şi comercializarea produselor de acoperire ingenioase şi sustenabile, originale şi de retuş, pentru maşini, precum şi a vopselelor decorative. În 2016, divizia de Produse de acoperire a avut vânzări globale de aproximativ 3,2 miliarde euro.În 2016, BASF a achiziţionat Chemetall, un lider global în furnizarea de tratamente pentru suprafeţe de metal, plastic sau sticlă, pentru o gamă largă de industrii şi pieţe. Datorită acestei extinderi a portofoliului, BASF a devenit un furnizor complet de soluţii pentru produse de acoperire.
Cu un număr de aproximativ 114.000 de angajaţi grupul BASF a generat vânzări de aproximativ 58 de miliarde de euro în anul 2016. Acţiunile companiei sunt listate la bursele de valori din Frankfurt, Londra şi Zurich.