Cum vor transforma maşinile autonome 20 de industrii

Deşi apariţia maşinilor fără şofer în România pare o utopie, implicaţiile acestora asupra economiei mondiale se vor resimţi, până la urmă, şi la noi. De la asigurări până la transportul public şi comerţ, vehiculele autonome nu vor schimba numai modelele de business, ci şi comportamentele consumatorilor.

Prezenţa vehiculelor autonome pe şoselele lumii, la un moment dat în următoarele două decenii, este o certitudine. Deja, zeci de corporaţii importante, de la constructori auto la producători de software şi telematică, şi-au alocat foduri uriaşe pentru cercetare şi testare, apropiindu-se tot mai mult de momentul „zero”. Fără doar şi poate, vorbim de o schimbare de paradigmă. Dar ea nu va avea loc doar în sectorul transporturilor, ci va marca întreaga economie a lumii, industriile mari urmând să îşi modifice, rând pe rând, strategiile, pentru a face faţă noilor transformări.

  1. Asigurări

Analiştii susţin că transporturile rutiere vor deveni mai sigure o dată cu apariţia maşinilor fără şofer, consultanţii de la McKinsey estimând chiar că rata accidentelor auto s-ar putea reduce cu 90%. Acest lucru înseamnă, pe de o parte, că rata daunelor se va diminua considerabil, deci şi asigurătorii vor avea costuri mai mici, dar, pe de alta, că cererea de asigurări auto se va reduce în cele din urmă, în condiţiile în care scad şi riscurile. În aşteptarea acestei schimbări, o serie de societăţi de profil au lansat asigurările tip UBI (usage-based insurance, asigurări bazate pe utilizarea maşinii), cu tarife stabilite în funcţie de numărul de kilometri şi comportamentul de conducere.

  1. Reparaţii auto

Mai puţine accidente rutiere însemnă şi mai puţine vizite la service. În plus, expertiza tradiţională a mecaniciilor auto va deveni din ce în ce mai puţin valoroasă, pentru că maşinile autonome sunt de fapt conectate şi dependente de software. Pe de altă parte, noile tehnologii vor oferi şoferilor informaţii mult mai transparente în ceea ce priveşte natura reparaţiilor, dându-le posibilitatea să evite cheltuielile inutile şi să-şi planifice chiar controale preventive ale vehiculului. De exemplu, o aplicaţie dezvoltată de Zubie oferă diagnostice în timp real proprietarilor de autoturisme conectate, permiţându-le acestora să ştie ce este în neregulă cu maşina lor înainte de a o duce în service.

  1. Transportatori

Deşi se presupune că vehiculele autonome vor reduce cererea pentru şoferii de camion sau de taxi, telematica – utilizarea telecomunicaţiilor pentru a facilita comunicarea şi colectarea datelor provenite de la vehicule – va permite companiilor de transport rutier să îşi gestioneze flotele de maşini fără şofer astfel încât acestea să ofere serviciile şi să îşi stabilească rutele cu eficienţă optimă. Până la urmă, oamenii sunt cei care vor fi în continuare nevoiţi să gestioneze aceste sisteme.

  1. Dealeri auto

Cu flotele de autoturisme autonome puse la dispoziţie de companiile de închirieri auto sau de cele de ride-hailing, tot mai mulţi conducători auto vor renunţa la modelele tradiţionale de proprietate asupra maşinilor. Potrivit analiştilor CB Insights, este posibil ca, în viitorul caracterizat de maşini fără şofer, proprietarii de automobile să poată trece la un model de abonament în care compania de închiriere oferă la pachet, vehiculul şi întreţinerea acestuia. Caracteristicile şi confortul unic al unui astfel de autoturism pot determina clienţii să caute modalităţi de utilizare la cerere, în loc să se angajeze să cumpere o maşină pentru uzul exclusiv al familiei. Dar chiar şi în cazurile în care oamenii decid să cumpere maşinile, eficienţa crescută a acestora, care nu monopolizează timpul unui şofer dedicat, poate duce la creşterea numărului de gospodării cu numai un singur vehicul.

  1. Transporturi aeriene

Călătoriile trans-continentale nu vor fi afectate prea mult de apariţia vehiculelor fără şofer, însă cele locale sau de scurtă distanţă vor trebui să reziste unei ameninţări uriaşe. Maşinile autonome vor face călătoria mult mai plăcută şi mai confortabilă şi este foarte posibil ca oamenii să prefere să comande un astfel de automobil, decât să piardă mai mult timp cu transportul şi îmbarcarea la aeroport. Cel puţin aşa crede acelaşi Sven Schuwirth de la Audi: „Maşina vă trezeşte la ora patru dimineaţa, vă preia şi vă transportă de la München la Berlin. Puteţi dormi, vă puteţi pregăti pentru întâlnire, vă puteţi suna familia şi prietenii, puteţi să faceţi ceea ce vreţi şi să intraţi în Berlin într-o stare foarte relaxată”.

  1. Piese auto

Nu numai că vor exista mai puţine accidente, dar software-ul de conducere inteligentă, cum ar fi asistenţa la frânare, va reduce uzura maşinii, necesitând mai puţine înlocuiri. Analiştii de la PwC estimează că, până în 2030, electronica va reprezenta 50% din costurile de producţie ale automobilelor, de la o treime, astăzi. Între timp, producătorii de piese tradiţionale se vor confrunta probabil cu o concurenţă sporită din partea companiilor de tehnologie, cum ar fi Nvidia, care deja a fost cooptată de producătorii auto la realizarea calculatoarelor necesare pentru ca autoturismele să ia propriile decizii de conducere.

  1. Companii de tip ride-sharing

Va fi foarte interesant de văzut cum autovehiculele autonome vor schimba regulile jocului pentru companiile de tip ride-sharing sau ride-hailing de genul Uber, despre care se spune că pregăteşte propriul parc de maşini autonome. Deşi Uber a îngenunchiat multe companii tradiţionale de taxi, este încă neclar dacă va fi în avantajul său să producă autoturisme fără şofer, în condiţiile în care atât constructorii auto – BMW, Audi sau Mercedes, cât şi marile companii de tehnologie – Google, Apple Samsung – au investit mult mai mulţi bani şi timp lucrând la un astfel de proiect.

Oricum, acest lucru va însemna că Uber nu ar mai trebui să-şi plătească… şoferii, însă va trebui să suporte costurile deţinerii maşinilor, o povară în prezent susţinută de terţii parteneri. Cu toate acestea, compania îşi va menţine un avantaj structural major faţă de rivalii care nu dispun de bazele sale de date în ceea ce priveşte navigaţia şi rutele

  1. Transportul public

De ce să aşteptaţi un autobuz care vă lasă la cinci străzi de destinaţie atunci când o maşină fără şofer poate apărea imediat la uşă ca să vă ducă exact unde vreţi să mergeţi? Fără şoferi, apelurile pentru ride-hailing vor fi şi mai ieftine pentru consumatori, în special dacă flotele permit carpooling la cerere. Aceste flote vor fi capabile să deservească locaţii care, în prezent, nu sunt acoperite de transportul public cu traseu fix, ceea ce va permite mai multor persoane să se mute în afara oraşelor, fără a-şi sacrifica mobilitatea pe care o asociem cu viaţa urbană.

  1. Garaje şi locuri de parcare

Necesitatea parcării pe termen lung va scădea considerabil, în condiţiile în care flotele de maşini fără şofer se deplasează continuu între diferite locuri. Potrivit consultanţilor de la McKinsey, aceste flote ar putea economisi 20 miliarde de metri pătraţi de spaţiu de parcare numai în SUA. În unele dintre cele mai mari oraşe din lume, locurile de parcare ocupă o treime din teren, care, astfel, va fi disponibil pentru alte scopuri.

  1. Şcolile de şoferi

Deşi nu este încă limpede în ce măsură apariţia maşinilor autonome va influenţa vânzările auto, asigurările sau asistenţa medicală, se poate spune însă că şcolile de şoferi din lumea întreagă vor dispărea într-o mare măsură, deoarece capacitatea de a opera manual o maşină va trece de la o aptitudine necesară la un hobby. Analiştii CB Insights sugerează că maşinile fără şofer conectate vor lucra atât de bine împreună, încât cea mai mare ameninţare vine chiar de la oamenii care vor dori să profite de ordinea lor.

  1. Energie şi petrol

Cercetătorii de la Universitatea din Michigan au ajuns, anul trecut, la concluzia că maşinile fără şofer vor consuma mai multă energie şi caburanţi decât în prezent, deoarece uşurinţa utilizării va încuraja călătoriile. Pe de altă parte, aparţia maşinilor autonome electrice, poate duce la o scădere a cererii pentru benzină, dar infrastructura specifică este încă în curs de dezvoltare. Această perioadă de tranziţie, spun cercetătorii, va oferi companiilor petroliere posibilitatea de analiza cu atenţie cum se vor încadra în noul ecosistem energetic.

  1. Hoteluri

Viitorul industriei hoteliere arată foarte diferit de ceea ce este în prezent. Deja marile lanţuri sunt afectate de faptul că tinerii caută, pentru vacanţe, alternative de cazare mai ieftine. Proliferarea maşinilor fără şofer va îngusta şi mai mult baza de clienţi, în special a celor care optează pentru o şedere de o noapte, în timp ce conduc de la un loc la altul. De altfel, un oficial al Audi, Sven Schuwirth, a prognozat că în următorii 20 de ani va creşte numărul celor care vor dori să înnopteze în maşinile autonome.

  1. Fast food

Aproximativ 70% din vânzările McDonald’s vin prin fereastra de la McDrive, ceea ce înseamnă că într-o lume cu maşini fără şoferi, compania (şi în general companiile de fast-food) va deveni extrem de vulnerabilă. În vehiculele autonome, oamenii vor introduce pur şi simplu coordonatele destinaţiei, iar şansele ca ei să decidă, sub impulsul momentului, să facă un ocol pentru a-şi cumpăra de mâncare vor scădea considerabil. Se pare că, în viitor, fast-food-urile vor fi alese mai mult în funcţie de starea de spirit a consumatorului şi de calitatea produselor, decât pentru accesibilitatea lor.

  1. Imobiliare

Nu este vorba doar de garaje pentru parcare. Unda de şoc a apariţiei maşinilor autonome va determina întreaga industrie imobiliară să treacă printr-o reinventare la scară largă a modului în care se alocă spaţiu. Noah Smith de la Bloomberg spune că naveta mai rapidă şi mai uşoară va transfera valoarea proprietăţilor rezidenţiale de la cele din centrele oraşelor, la cele din zonele suburbane.

  1. Mass-media şi divertisment

O dată cu apariţia maşinilor autonome, şoferii nu vor mai fi nevoiţi să stea cu ochii pe drum, deci vor avea mai mult timp “să consume” ştiri şi divertisment. Astfel, va apărea o competiţie semnificativă între difuzori  pentru a oferi conţinut video. De asemenea, pentru agenţiile de publicitate se va crea o oportunitate imensă de a prezenta călătorilor anunţuri bazate pe locaţie pentru bunurile şi serviciile din apropiere. De altfel, este de aşteptat ca viitoarele maşini fără şofer să dispună de ecrane pe care vor fi afişate o serie de informaţii utile, de la ruta parcursă până la recomandări de siguranţă rutieră. Fără doar şi poate, toate aceste informaţii nu au cum să nu fie dublate de quasi-eternele anunţuri publicitare.

  1. Livrări

Cu UberEats, compania americană a început deja să îngenuncheze şi livrările mâncare, dar autoturismele autonome vor schimba pentru totdeauna norocul sutelor şi miilor de curieri. Atunci când utilizatorii îşi pot programa maşinile goale, fără şofer, pentru a aduce pizza, rufe, poşta, produse alimentare şi multe-multe altele, cererea de curieri va scădea brusc.

  1. Comerţul cu amănuntul

O dată ce dronele şi autoturismele autonome încep să preia livrarea, locaţia magazinelor va începe să conteze din ce în ce mai puţin. Utilizatorii maşinilor fără şofer ar putea comanda de la restaurantele lor preferate, indiferent de locul unde sunt amplasate. Accesibilitatea, din punctul de vedere al apropierii de zonele rezidenţiale sau de centrele oraşelor, nu va mai conta atunci când oamenii pot să se strecoare într-o maşină şi să citească, să vorbească şi să doarmă în loc să-şi consume energia pe actul de conducere. Vor fi mult mai dispuşi să meargă la shopping sau la restaurant.

  1. Sănătate

Un posibil avantaj al maşinilor fără şofer care funcţionează în mod corespunzător este creşterea siguranţei. Teoretic, în cadrul unei reţele de maşini autonome conectate nu pot avea loc coliziuni accidentale. Ca rezultat, industria de asistenţă medicală ar putea pierde anual subvenţii de sute de miliarde de euro.

  1. Planificare urbană

Cele mai multe oraşe moderne au fost şi sunt construite pentru a răspunde necesităţilor traficului rutier. Metrourile şi trenurile suspendate pot ocoli restricţiile de pe şoselele de suprafaţă, însă autostrăzile, podurile şi tunelurile sunt proiectate pentru a ţine seama de numărul mare al şoferilor şi al vehiculelor lor, inclusiv cele de marfă. Autovehiculele autonome vor schimba modul în care sunt utilizate aceste drumuri. O reţea conectată va permite vehiculelor să intre şi să iasă din trafic, fără probleme, într-un flux ordonat. Totodată, semnalizatoarele pentru circulaţie vor fi reproiectate şi, eventual, chiar vor fi eliminate în multe situaţii, deoarece autoturismele vor putea să-şi modifice viteza în funcţie de trafic şi să se deplaseze una în spatele celeilalte mai uşor.

Analiştii avertizează însă că o deplasare îmbunătăţită şi facilă ar putea duce la o extindere urbană sporită, deoarece oamenii nu vor mai acorda prioritate apropierii de centrele oraşelor.

  1. Reglementarea traficului

Cu un trafic mai fluid şi mai puţini oameni în spatele volanului, oraşele îşi vor vedea veniturile provenite din amenzi de circulaţie sau din alte infracţiuni asociate scăzând brusc. Totodată, va fi necesar şi un număr mai mic de agenţi de circulaţie  care să direcţioneze vehiculele în trafic. În plus, se pune întrebarea “Cine primeşte amenda dacă un autovehicul autonom încalcă totuşi o lege de circulaţie: proprietarul maşinii? producătorul de software? Ce se întâmplă dacă maşina este utilizată ca parte a unui serviciu de închiriere cu abonament?”

La nivel practic, există şi întrebarea cum va interacţiona poliţia cu autovehiculele autonome. Va avea fiecare ofiţer capacitatea de a dezactiva cu forţa un vehicul?

Pe de altă parte, într-o reţea conectată, fiecare vehicul “va cunoaşte” accidentele, obstacolele şi operaţiunile poliţie-pompieri-salvare ce apar de-a  lungul rutei sale, fiind astfel redirecţionat corespunzător. Acest tip de schimbare a traseului în timpul călătoriei sau, mai bine spus, de descongestionare a traficului, ar putea permite reducerea timpul de răspuns pentru personalul de urgenţă şi, ca atare, să salveze vieţi.

 

Adaugati comentariu