Industria auto, performerul industriei prelucrătoare
„Nu voi alege cărarea bătătorită a discuţiilor mai mult sau mai puţin savante despre consumul care este rău dar suntem salvaţi cu toţii pentru că el oricum încetineşte, despre investiţiile care sunt întotdeauna bune şi nouă ne lipsesc sau despre exporturile care sunt baza oricărei creşteri economice sănătoase, mai puţin a noastre. În schimb voi atinge subiectul sofisticării tehnologice a diverselor sectoare din economia locală şi cum au performat aceste sectoare recent. Altfel spus, cine şi ce stă în spatele încetinirii economice? Sunt cei care lucrează în spatele computerelor sau cei care conduc camioanele româneşti pe şoselele Europei? Sunt angajaţii din firmele de textile din zonele sărace ale Moldovei sau cei din fabricile de componente auto din centrul şi vestul României? Cred că avem pe masă un subiect serios care rezistă unei analize şi dincolo de discuţiile efemere privind creşterea economică din al doilea trimestru”, arată Eugen Sinca.
În opinia analistului BCR, cea mai mare parte a creşterii industriei prelucrătoare din ultimii doi ani şi jumătate a fost adusă de sectoarele cu tehnologie medie-înaltă. Mai precis, industria auto şi cea a fabricării altor mijloace de transport (nave maritime), echipamentele electrice, maşinile şi alte echipamente, industria chimică au adus împreună 2/3 din creşterea industriei prelucrătoare, deşi ponderea lor a fost de numai 1/3 în total. „Viteza de creştere a contat mai mult decât dimensiunea sectoarelor în acest caz”, punctează Eugen Sinca.
Structura creşterii industriei prelucrătoare în funcţie de intensitatea tehnologică (ritm anual, medie mobilă 3 luni)
Cu toate acestea, senior analistul BCR avertizează că, în condiţiile în care industria prelucrătoare creşte tot mai mult concentrată într-un număr mic de sectoare, va duce la sporirea vulnerabilităţii sale în faţa unor şocuri asimetrice, adică a unor evenimente care vor afecta la un moment dat doar unele industrii. „În cazul nostru, una dintre îngrijorări este ce se va întâmpla cu industria auto dacă ameninţările liderilor lumii referitoare la un protecţionism comercial mai mare se vor adeveri”, conchide Eugen Sinca.