Record. Veniturile din vânzări ale Bosch au urcat, în 2017, la 78,1 mld. euro
În primul trimestru, veniturile din vânzări generate de companie au fost la acelaşi nivel cu cele obţinute în anul
anterior, fiind chiar cu 5 procente mai mari după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar.
„Compania noastră este de neegalat atunci când vine vorba despre îmbinarea într-un mod unic a expertizei vaste în domeniul conectivităţii cu industria şi cunoştinţele ample despre produse. Aceasta este oferta unică de vânzări a Grupului Bosch”, a declarat dr. Volkmar Denner, CEO Bosch, la conferinţa de presă anuală din Renningen.
Acesta consideră că îmbunătăţirea calităţii vieţii şi contribuţia la reducerea impactului asupra mediului şi
climei reprezintă puncte prioritare pe agenda Bosch.
„Filosofia noastră «Tehnică pentru o viaţă» constituie motivaţia pentru dezvoltarea celor mai bune tehnologii
pentru protejarea mediului. Dorim să asigurăm mobilitatea oamenilor şi să îmbunătăţim calitatea aerului”.
Pentru a transforma în realitate viziunea unui trafic cu zero emisii, compania realizează investiţii uriaşe atât
pentru a obţine succes pe piaţa electromobilităţii, cât şi pentru îmbunătăţirea motoarelor cu combustie internă”,
a afirmat şeful Bosch..
Tehnologie diesel inovatoare
Bosch a revoluţionat tehnologia motoarelor diesel: cu ajutorul noii tehnologii, inginerii Bosch au reuşit să
reducă emisiile de NOx la o zecime din limita admisă de lege. În medie, autovehiculele de test echipate cu
această tehnologie îmbunătăţită au emisii mai mici de 13 mg de NOx pe kilometru, mult sub limita de 120 mg
prevăzută începând cu 2020. „Motoarele diesel au un viitor. Vor rămâne în continuare soluții viabile de
propulsie pentru autovehicule”, a declarat CEO-ul Bosch.
Citiţi şi: Motorul diesel cu tehnologie Bosch. De 10 ori mai puţine noxe
Venituri din vânzări şi profit record în 2017
Compania a generat vânzări de 78,1 miliarde de euro, ceea ce înseamnă o creştere de 6,8% (8,4% după
ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar), ajungând la aproximativ 1,2 miliarde de euro.
Toate sectoarele de activitate au contribuit la aceste rezultate pozitive. EBIT (veniturile înainte de dobânzi şi
taxe ) din operaţiuni a ajuns la 5,3 miliarde de euro în 2017, ceea ce reprezintă o creştere de aproape 17% faţă
de 2016.
„Sunt cele mai mari venituri din vânzări şi cel mai mare profit din istoria companiei noastre. Mai mult, EBIT
din operaţiuni a crescut cu o rată mai mare decât veniturile din vânzări”, a declarat prof. Stefan
Asenkerschbaumer, CFO şi vicepreşedintele consiliului de administraţie Bosch.
Marja EBIT a fost de 6,8 procente, cu 0,6 procente mai mare faţă de anul anterior. De asemenea, investiţiile
pentru cercetare şi dezvoltate au rămas la un nivel ridicat. Anul trecut, acestea au însumat 7,3 miliarde de euro,
adică peste 9 procente din vânzări.
Disciplina supremă în IoT: ecosisteme integrate
Potrivit reprezentanţilor Grupului, nicio altă companie nu oferă atât de multe soluţii de conectivitate ca Bosch:
dincolo de mobilitatea inteligentă, acestea includ domenii precum producţia conectată (Industria 4.0), oraşul
inteligent şi, nu în cele din urmă, casa inteligentă.
Până în prezent, Bosch a transpus în realitate nu mai puţin de 170 de proiecte IoT, concentrându-se asupra
provocărilor fundamentale cum sunt creşterea populaţiei, urbanizarea şi schimbările climatice. În 2017,
compania a vândut aproximativ 38 de milioane de produse inteligente, cu circa 40 de procente mai mult decât
în 2016.
În prezent, Bosch dispune de peste 25.000 de ingineri de software, din care 4.000 sunt implicaţi în dezvoltarea
de soluţii pentru internetul lucrurilor (IoT). În viitor, compania vede tot mai multe oportunităţi rezultate din
digitalizarea unor ecosisteme întregi.
Bosch a identificat un potenţial major în ecosistemele integrate care conectează diferite domenii de activitate,
cum este „Logistics 4.0”. Astfel de ecosisteme reunesc soluţii pentru procesele de producţie, construcţii,
securitate şi mobilitate, toate domeniile în care Bosch joacă un rol activ. „Ecosistemele integrate reprezintă disciplina IoT supremă. Nicio altă companie nu este mai bine pregătită pentru realizarea acestora decât Bosch. Avantajul competitiv al diversificării propuse de noi nu a fost niciodată mai mare”, spune Volkmar Denner
Electromobilitate: concurând pentru poziţia de lider de piaţă
Bosch depune eforturi permanente pentru a îmbunătăţi electromobilitatea. În 2017, compania a obţinut 20 de
contracte pentru producerea de sisteme de propulsie electrice, cu o valoare totală de 4 miliarde de euro. Bosch
se aşteaptă ca piaţa globală a autovehiculelor electrice să explodeze din 2020 şi doreşte să fie unul dintre
actorii principali în acest domeniu. Acest lucru se întâmplă deja în China, unde Bosch colaborează cu
startup-ul american Nikola Motor Company şi cu firma chineză Weichai Power, cel mai mare producător de
motoare pentru autovehicule comerciale din lume, pentru a promova utilizarea celulelor de carburant pentru
autovehiculele produse în serie.
Pe lângă business-ul cu componente auto, Bosch vede un viitor promiţător şi pentru serviciile bazate pe
internet, precum soluţia recent lansată system!e, pentru a îmbunătăţi viabilitatea electromobilităţii.
Conducerea autonomă: de la vânzarea de componente la soluţii de sistem
Bosch înregistrează, de asemenea, progrese semnificative în trecerea la conducerea autonomă. Începând din
2019, compania estimează venituri de 2 miliarde de euro din vânzarea de sisteme de asistenţă pentru şofer.
Bosch se dezvoltă mai repede decât piaţa, unde se estimează o creştere de 20 procente anul acesta. De exemplu,
este preconizată o creştere cu 40 procente a vânzărilor de senzori radar şi video.
„Un grad mai mare de automatizare înseamnă tehnologie mai complexă. În viitor, clienţii noştri vor avea
nevoie de soluţii complete, nu doar de componente separate. Acesta este un alt domeniu în care experienţa
noastră constituie un avantaj”, a punctat şeful Bosch.
Aproximativ 4.000 de ingineri lucrează pentru dezvoltarea soluţiilor de conducere autonomă în cadrul
companiei, cu 1.000 mai mult decât în urmă cu un an.
Conducere conectată: intrarea în domeniul ridesharing
Mobilitatea conectată este o altă piaţă pe care Bosch se aşteaptă să genereze venituri semnificative. Se
estimează că valoarea acestei pieţe va ajunge la 140 de miliarde de euro la nivel mondial până în 2022. Până în
2025 vor fi peste 450 de milioane de autovehicule conectate pe drumurile din întreaga lume. Bosch a intrat în
domeniul ridesharing prin achiziţionarea companiei americane Splitting Fares (SPLT). Compania a adus
laolaltă SPLT şi peste 20 de alţi furnizori de servicii de mobilitate în cadrul noii sale divizii Soluţii de
mobilitate conectată. Acestea includ serviciul COUP de e-scooter sharing, care îşi va extinde în curând
activitatea în Madrid.
Rezultatele anului 2017 pe sectoare de activitate
Toate sectoarele de activitate au raportat creşterea veniturilor din vânzări în 2017. Soluţii de mobilitate a
raportat venituri din vânzări mai mari cu 7,8 procente (9,4 procente după ajustările în funcţie de cursul de
schimb valutar), ajungând la 47,4 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creştere de trei ori mai mare decât cea
a industriei auto la nivel mondial. Veniturile din vânzări includ, pentru ultima dată, contribuţiile diviziei Bosch
de demaroare şi generatoare, care a fost vândută la finalul anului 2017. Marja de profit operaţional a fost de
7,3 procente, cu 1 procent mai mare decât cea înregistrată anul anterior.
În sectorul Bunuri de larg consum, veniturile din vânzări au însumat 18,4 miliarde de euro. Aceasta reprezintă
o creştere de 4,5 procente, sau 6,7 procente după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar. Marja de
profit operaţional a fost de 8,1 procente.
Sectorul Tehnologie industrială a înregistrat venituri din vânzări mai mari cu 7,8 procente, de 6,8 miliarde de
euro, sau cu 9,2 procente după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar. Marja de profit operaţional a
fost de 3,3 procente, cu 2,1 procente mai mare faţă de anul precedent.
În sectorul Tehnologie pentru construcţii şi energie au fost înregistrate vânzări de 5,4 miliarde de euro,
echivalentul unei creşteri 4,1 procente, sau 5,8 procente după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar.
Marja de profit operaţional a fost de 4,4 procente.
Creştere semnificativă pentru veniturile din vânzări obţinute în România
Grupul Bosch a generat venituri din vânzări de 40,8 miliarde de euro în Europa în 2017. Aceasta reprezintă o
creştere de 5,6 procente, sau 6,6 procente după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar. Compania a
beneficiat de pe urma revenirii pieţelor importante din vestul Europei şi a dezvoltării economice din Germania.
Şi veniturile din vânzări obţinute în ţările est-europene precum Rusia, România şi Turcia au crescut
semnificativ.
O creştere puternică a fost raportată, de asemenea, în zona Asia Pacific, inclusiv în Africa. Veniturile din
vânzări au crescut cu 13,5 procente (16,5 procente ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar), ajungând
la 23,6 miliarde de euro.
După ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar, veniturile din vânzări realizate de grup în America de
Nord au rămas la nivelul anului anterior. Datorită rezultatelor scăzute din sectorul auto şi efectului negativ al
cursului de schimb valutar, veniturile din vânzări au scăzut cu 2 procente, până la 12,1 miliarde de euro.
În schimb, în America de Sud veniturile din vânzări au crescut substanţial, cu 16,4 procente (13,2 procente
după ajustările în funcţie de cursul de schimb valutar), ajungând la 1,6 miliarde de euro.
Cerere continuă de experţi software şi IT
Conform raportării de la 31 decembrie 2017, Grupul Bosch avea aproximativ 402.000 de angajaţi la nivel
mondial. Cu 12.900 mai mulţi faţă de anul anterior. Angajările au avut loc cu precădere în zona Asia Pacific şi
în Europa centrală şi de est. În Germania, forţa de muncă a crescut cu aproximativ 3.700 de persoane, ajungând
la 137.700 de angajaţi.
În 2018, Bosch va continua să angajeze specialişti instruiţi şi manageri, în special ingineri IT şi software.