VW va deschide o nouă uzină. Ce scrisoare a primit premierul Dăncilă
Potrivit eurodeputatului, decizia Consiliului de Supraveghere Grupului Volkswagenal face parte din noul plan de atribuire a uzinelor.
Astfel, fabricile din Emden şi Hanovra (Germania) se vor axa pe producţia de maşini electrice, iar producţia Passat din Emden se va muta în uzina Kvasiny, Republica Cehă. Din acest motiv, producţia modelelor Škoda Karoq şi Seat Ateca, în prezent în Kvasiny, va trebui mutată, începând cu anul 2023, într-o altă uzină pe care grupul vrea să o deschidă în Europa de Est. Decizia Volkswagen confirmă interesul în creştere al industriei auto pentru Europa de Est. În ultimii ani mai mulţi importanţi producători din industrie au ales să investească în regiune, printre aceştia numărându-se Jaguar Land Rover în Slovacia, Volkswagen în Polonia şi, respectiv, Mercedes Benz şi BMW în Ungaria.
Pe de altă parte, Siegfried Mureşan constată că, de la investiţia Grupului Ford în 2008, care a achiziţionat vechea uzină Automobile Craiova, marii producători auto au ocolit România, preferând ţările vecine.
„Prezenţa, pe teritoriul României, a două mari fabrici de automobile ar fi trebuit să fie un atu puternic pentru
potenţialii noi investitori în industrie. Cu toate acestea, dezvoltarea lentă a infrastructurii şi interesul scăzut al
autorităţilor au făcut ca România să fie ocolită de noile investiţii auto din regiune. Nu trebuie să ratăm şi această
nouă oportunitate. Un al treilea producător de automobile în România ar consolida industria de profil din ţara noastră lucru care ar reprezenta, totodată, o garanţie că ceilalţi doi producători auto vor rămâne pe piaţa autohtonă pe termen lung”, arată europarlamentarul român.
De asemenea, o nouă uzină auto în România ar genera direct câteva mii de locuri de muncă în economie şi, indirect, alte câteva zeci de mii de locuri de muncă, în contextul în care studiile arată că un loc de muncă în industria auto generează alte opt locuri de muncă mai departe în economie, conform datelor prezentate de eurodeputatul PPE/PNL.
„Nu trebuie să uităm că 13% din produsul intern brut al României este generat de industria auto, adică în mare
parte din cei doi mari producători. Aşadar, o a treia uzină ar avea un impact pozitiv major asupra întregii
economii. În acest context, doamnă prim-ministru, ne puteţi comunica public ce strategie are în prezent
Guvernul României pentru consolidarea pieţei auto autohtone? Există un plan pentru a fructifica noi oportunităţi
de investiţii, precum cea făcută publică de Grupul Volkswagen? Care sunt atuurile pe care Guvernul le va
prezenta în eventualitatea în care Grupul Volkswagen va solicita informaţii privitoare la facilităţile pe care le puteţi
acorda pentru a deschide noul punct de lucru în România? Aţi luat legătura cu Comisia Europeană pentru a vă asigura că eventuale beneficii acordate unui nou investitor nu vor încălca legislaţia europeană în materie de concurenţă?”, mai scrie Mureşan.
De asemenea, eurodeputatul PNL o întreabă pe Dăncilă, dacă, având în vedere iminenţa unei decizii cu privire la noua facilitate de producţie pe care Grupul Volkswagen doreşte să o deschidă în Europa de Est, a avut sau planifică să aibă contacte directe la nivelul Guvernului cu principalii acţionari ai Grupului Volkswagen?
„Doamnă prim-ministru, în cazul în care nu există în prezent o strategie la nivelul Guvernului pentru atragerea de noi investitori în industria automobilelor, veţi lua în considerare pregătirea unui astfel de plan strategic care să aibă drept obiectiv relocarea facilităţii de producţie a Grupului Volkswagen din Cehia în România?”, conchide Siegfried Mureşan.