Creșterea vânzărilor de mașini electrice va majora prețurile metalelor, precum litiu, cobalt și cupru

Metalele utilizate în producţia de mașini electrice, cum ar fi litiu, cobalt şi cupru, se află în centrul revoluţiei care are loc în prezent în industria auto. Reglementările stricte, programele de sprijin guvernamental şi utilizarea sporită a vehiculelor electrice în anumite regiuni stimulează puternic cererea pentru aceste metale, care sunt acum indispensabile în fabricarea bateriilor.
puncte de încărcare

Dezechilibrele dintre cerere şi ofertă determină o creştere a preţurilor, chiar dacă cota de piaţă a vehiculelor electrice rămâne modestă. În ultima sa analiză, Coface nu prevede modificări majore ale acestor evoluţii de preţ în următorii doi ani.

Potrivit specialiştilor companiei de consultanţă, diferitele configuraţii ale bateriilor sau posibila utilizare a hidrogenului ca sursă de energie nu vor reduce presiunea asupra utilizării acestor metale, chiar dacă costul ridicat al integrării lor contribuie la încurajarea cercetării şi dezvoltării în tehnologiile alternative. Totuşi, aceste eforturi ar putea schimba situaţia pe termen lung, în contextul concurenţei puternice între ţările care doresc să obţină un avantaj în următoarea generaţie de vehicule.

Metale sunt esenţiale în producerea bateriilor pentru mașini electrice

Segmentul vehiculelor electrice continuă să crească la nivel global, cu o cotă de piaţă de 13% în 2020 comparativ cu 8% în 2019.

Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, în timp ce vânzările de maşini au scăzut cu 6% în 2020, vânzările de mașini electrice au crescut cu 41%, întrucât Europa a arătat un apetit puternic pentru acest segment

Totodată, în primul trimestru al anului 2021, vânzările de mașini electrice au crescut cu 41% faţă de T1 2020, şi se estimează că acestea vor creşte cu 70% în 2021

În plus, motoarele cu ardere internă vor fi interzise la vânzare pe unele pieţe, inclusiv în Europa până în 2035, eliminând concurenţa pentru motoarele electrice.

Această tendinţă pune presiune pe metalele necesare în producerea vehiculelor: litiu, cobalt, grafit, nichel, elemente din pământuri rare, aluminiu şi cupru. Câteva zeci de kilograme de metale, dacă nu chiar sute, sunt utilizate în producţia de baterii, în special aluminiu, care reprezintă aproximativ jumătate din greutatea totală, urmat de cupru, grafit şi nichel.

Aluminiul este utilizat nu numai în baterii, ci şi în alte părţi ale vehiculelor, cum ar fi şasiul sau panourile interne, datorită avantajelor sale de greutate şi capacităţii sale de a oferi protecţie sporită împotriva coliziunilor. Cazul cuprului este, de asemenea, interesant: este esenţial pentru producţia de baterii, dar şi utilizat de furnizorii de energie electrică care trebuie să dezvolte noi reţele pentru a se adapta la electrificarea parcurilor auto şi la această nouă cerere de energie.

Creşterea cererii depăşeşte oferta, punând presiune pe producţie şi preţuri

Coface se aşteaptă ca preţurile pentru nichel, aluminiu şi cupru să crească cu 34%, 25% şi, respectiv, 47% între 2020 şi 2021. În plus, cererea va creşte considerabil între 2020 şi 2050. Cererea de cupru pentru vehicule electrice va creşte cu 9,9% anual în perioada menţionată, în timp ce nichelul va creşte cu o rată anuală de 11,8%.

Principalii producători ai acestor metale foarte căutate sunt Republica Democrată Congo (RDC), Australia, Indonezia, Chile şi Rusia, determinând aceste guverne să îşi modifice codurile miniere pentru a genera valoare adăugată mai mare, dar şi pentru a consolida reglementările de mediu în vederea protejării comunităţile locale.

Presiunea asupra companiilor miniere şi metalice pentru a îmbunătăţi oferta şi pentru a răspunde acestor tendinţe va fi intensă, precizează reprezentanţii Coface.

Coface estimează o creştere a cheltuielilor de capital, dar companiile din sector vor trebui să demonstreze o rentabilitate puternică, ceea ce reprezintă o provocare pe termen scurt. Într-adevăr, acest sector a fost profund afectat de pandemie la începutul anului 2020, având în vedere scăderea preţului în linie cu scăderea cererii şi a diferitelor blocaje. Deoarece perspectivele economice erau mai slabe la acea vreme, bugetele pentru explorare şi extinderea capacităţii au fost reduse înainte ca tendinţa să se inverseze.

Numeroase provocări în reducerea dependenţelor

Producătorii de baterii şi clienţii lor încearcă să-şi reducă dependenţa de cobalt, dar şi să găsească surse alternative de energie. Hidrogenul este în general considerat o alternativă puternică, capabilă să atenueze costurile globale pentru industrie şi povara asupra mediului. Cu toate acestea, Coface nu se aşteaptă ca hidrogenul să aibă un impact atât de mare în acest deceniu fără stimulente puternice din partea guvernelor.

În plus, nu se aşteaptă ca jucătorii din ecosistemul bateriilor – care include utilizatorii finali, cum ar fi producătorii de autoturisme – să favorizeze hidrogenul pe termen scurt, deoarece au investit puternic în baterii pentru a respecta reglementările stricte puse în aplicare de diferitele autorităţi.

Reciclarea şi economia circulară sunt alte răspunsuri pentru a satisface cererea în creştere şi pentru a reduce impactul asupra mediului. Deşi scopul de creşte utilizarea vehiculelor electrice se bazează pe realizarea obiectivelor Acordului de la Paris şi lupta împotriva schimbărilor climatice, extracţia metalelor, ca orice proces minier, are un impact semnificativ asupra mediului şi comunităţilor. În RDC, defrişările şi munca minorilor sunt răspândite. Astfel de probleme trebuie abordate pentru a oferi revoluţiei vehiculelor electrice meritul pe care îl merită, se menţionează în analiza publicată de Coface.

Potrivit specialiştilor companiei, odată cu vânzarea a milioane de vehicule electrice, reciclarea va fi o problemă cheie în următorii ani, iar multe companii se vor grăbi să dezvolte propriile operaţiuni în acest segment. Reciclarea cobaltului şi a nichelului este relativ matură, cu o rată globală de 60%, dar litiul este mai puţin reciclat cu o rată globală de numai 1%. Prin urmare, există loc de îmbunătăţire, în ceea ce priveşte o mai bună gestionare a deşeurilor.

 

CITEȘTE ȘI:

Uzina Mercedes din Ungaria a fost din nou oprită din cauza defictului de componente auto

BMW a oprit temporar producţia la fabrica sa din Regensburg, pe fondul crizei semiconductorilor

 

 

Adaugati comentariu