Deloitte: Impactul Brexit asupra industriei auto va fi dezastruos

Versiunea radicală a Brexit ar putea arunca industria auto cu 10 ani în urmă, foarte aproape de situaţia din perioada crizei financiare. Aceasta este concluzia unui studiul realizat de consultanţii Deloitte, dat publicităţii la începutul lunii februarie.
brexit

Versiunea radicală a Brexit (hard) presupune separarea completă a Marii Britanii de Uniunea Europeană şi revenirea la relaţiile economice ante-aderare. Versiunea uşoară (soft) înseamnă menţinerea unor acorduri economice şi de imigrare cu Europa continentală.

În scenariul pesimist, Deloitte consideră că, în 2019, piaţa europeană va scădea la 2,28 milioane de vehicule înmatriculate, o cifră doar cu puţin mai mare decât rezultatul din 2009, de 2,19 milioane de unităţi. Contracţia pieţei trebuie evaluată în contextul în care consultanţii de la IHS Automotive estimau că, în lipsa Brexit-ului, producţia de vehicule din UE ar fi urcat, anul viitor, la 2,83 milioane de unităţi.

Desigur, producţia britanică va fi avantajată, urmând să înregistreze o creştere cu 17% (60.000 unităţi), dar exporturile Franţei în Marea Britanie vor scădea cu 36%, (83.000 vehicule) la 144.000 de unităţi, iar ale Germaniei, cu 31% (255.000 unităţi), la 555.000 de unităţi. Celelalte ţări din Uniunea Europeană vor înregistra un declin însumat de 36% (312.000 unităţi), la 556.000 de vehicule. În schimb, importurile Marii Britanii din zone non-UE vor creşte cu 7% (40.000 de unităţi), la 610 000 de vehicule.

Traduse în bani, aceste cifre înseamnă pierderi nete în cifra de afaceri de 12,4 miliarde de euro. Potrivit Deloitte, pentru Germania, aceasta corespunde unei scăderi a cifrei de afaceri de 6,7 miliarde de euro, până la 15,1 miliarde de euro. Franţa va pierde 36% din cifra de afaceri, la 3 miliarde de euro. Marea Britanie va câştiga 17%, până la 11,6 miliarde de euro.

În opinia experţilor Deloitte, în cazul unui Brexit radical, va porni un mecanism de scumpiri, care va afecta sever schimburile comerciale. Un vehicul vândut în Marea Britanie va costa, în medie, cu 15% mai mult în cazul în care creşterea costurilor de producţie şi taxele de import vor fi transmise consumatorilor. Astfel, la dealeri, scumpirea va fi, în medie, de 3.700 de euro, preţul mediu final urcând la 27.600 de euro.

Detaliat pe ţări de origine, o maşină franceză ar trebui să fie mai scumpă cu 4.300 de euro, până la 25.100 euro, în timp ce preţul unui vehicul din Germania va creşte cu 5.600 de euro, la 32.100 euro.

În general, vehiculele europene vor fi mai scumpe, în medie cu 4.300 de euro, până la un preţ mediu final de 27.900 de euro.

În cazul în care maşinile vin din zone non-UE, impactul va fi mai mic, scumpirile fiind în medie de numai 2.300 de euro, la 25.500 de euro. Chiar şi vehiculele produse îm Marea Britanie s-ar putea scumpi, dar preţul lor va suferi o majorare medie de numai 800 de euro, până 27.700 de euro.

Toate aceste scumpiri vor afecta până la urma şi piaţa europeană a muncii, în condiţiile în care creşterea preţurilor va duce la scăderea vânzărilor. Spre exemplu, numai în Franţa sunt implicate 5.000 de persoane în comerţul cu vehicule pentru Marea Britanie, din care 3.400 lucrează direct în producţie. Un „hard Brexit” ar putea provoca, în Franţa, pierderea a nu mai puţin de 1.800 de locuri din muncă.

 

Adaugati comentariu