Producătorii de maşini, în topul exportatorilor
Potrivit datelor publicate de INS, din valoarea totală a exporturilor de maşini şi echipamente pentru transport, 13,3 miliarde de euro au fost obţinute în relatia cu Uniunea Europeană, o valoare mai mare cu 12,8% comparativ cu rezultatul înregistrat în perioada ianuarie-iunie 2017.Totodată, Statistica mai arată că exporturilor de maşini au avut o pondere de 48,5% în totalul de la nivel naţional, cel mai ridicat nivel dintre toate grupele de produse.
În acelaşi timp, importurile CIF de maşini şi echipamente pentru transport au însumat, în primul semestru, aproximativ 15,3 miliarde de euro, în crestere cu 10,9% faţă de perioada similară de anul trecut. Din aceasta valoare, 12,1 miliarde de euro au fost bunuri importate din Uniunea Europeană, cu 11,8% peste valoarea înregistrată în intervalul ianuarie-iunie 2017.
Datele Statisticii arată că importurile realizate de industria auto au avut o pondere de 38% în totalul importurilor naţionale.
În aceste conditii, pe grupa de produse „maşini şi echipamente pentru transport”, România a înregistrat un excedent al balanţei comerciale de 1,17 de miliarde de euro.
Potrivit INS, la finalul anului trecut, industria auto exportase bunuri în valoare de 29 de miliarde de euro, ponderea în total fiind de 46,4%. Cel mai mare exportator din domeniu este Dacia-Renault, care a realizat, în 2017, aproximativ 25% din exporturile naţionale. Pe de altă parte, importurile industriei auto au însumat, anul trecut, 28 de miliarde de euro, reprezentând 37,3% din total.
La nivelul întregii economii, în perioada ianuarie-iunie 2018, exporturile FOB au însumat 28 miliarde de euro, iar importurile CIF, 33,1 miliarde de euro. Astfel, deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) a fost, în intervalul analizat, de 6,3 miliarde de euro, mai mare cu 483,3 milioane euro decât cel inregistrat în semestrul I 2017.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încarcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.