Ce a făcut industria auto cu ajutoarele de stat

Patru companii din industria auto au demarat, în urmă cu câţiva ani, cinci proiecte pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie, în valoare de 271,77 mil. euro. Statul le-a acordat un ajutor financiar de 82,5 mil. euro, iar locurile de muncă nou create vor depăşi 2.300 de posturi.
industria auto

În anii 2015 şi 2016, cinci proiecte pentru industria auto, în valoare totală de 271,77 milioane de euro, au primit, pentru dezvoltare, ajutoare investiţionale prin intermediul HG 807/2014 privind schema de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor majore în economie.

Companiile care beneficiază, în total, de aproximativ 82,54 milioane de euro sunt Robert Bosch, filiala gigantului germen Bosch (două proiecte), Automobile Dacia, Leoni Wiring Systems şi Pirelli Tyres. Împreună şi-au asumat şi crearea a 2.320 de noi locuri de muncă.

Robert Bosch

Pentru unul dintre proiectele dezvoltate de Bosch la fabrica de componente electronice de la Jucu (jud. Cluj), compania germană a creat deja 514 locuri de muncă, iar până în 2021 va mai angaja încă 109 persoane. Valoarea totală a proiectului de investiţii este de 32,25 milioane de euro, compania primind de la stat suma de 14,36 milioane de euro.

Pentru cel de-al doilea proiect de la Jucu, Bosch a creat 145 de locuri de muncă, urmând să le completeze cu alte 309 posturi. Proiectul de investiţii este în derulare, valoarea sa totală, conform acordului de finanţare, fiind de 96,48 de milioane de euro. Ajutorul de stat se va ridica la 21,48 milioane de euro.

Bosch este prezent pe piaţa din România de aproximativ 25 de ani şi numără peste 6.500 de angajaţi în cinci entităţi. În anul 2017, Bosch a înregistrat un volum de vânzări de 416 milioane de euro pe piaţa din România. Pe lângă centrul de cercetare – dezvoltare din Cluj şi unităţile sale de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi din Blaj, Bosch mai operează şi o unitate de producţie de tehnologie industrială, localizată de asemenea în Blaj, precum şi un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timişoara. În Bucureşti, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele diviziilor Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala ţării.

Pirelli Tyres

La rândul său, Pirelli Tyres va realiza investiţii de 124,2 mil. euro în centrul industrial din Slatina, până în 2021. Valoarea ajutorului de stat este de 28,58 mil euro. Proiectul se află în derulare, dar grupul a creat deja cele 530 de locuri de muncă asumate prin acordul de finanţare încheiat cu Guvernul de la Bucureşti. Investiţiile vizează extinderea suprafeţei fabricii de la 210.000 mp la 260.000 mp.

Planul mai implică şi dezvoltarea zonei de producţie dedicată sporturilor cu motor, incluzând o unitate de producţie pentru campionatul de Formula 1, care va funcţiona ca back-up pentru principala fabrică Pirelli destinată Formulei 1, din Turcia.

Leoni Wiring Systems

Compania Leoni Wiring Systems şi-a finalizat deja proiectul propus, investiţiile realizate ridicându-se la 20,42 milioane de euro. Cele 630 de noi locuri de muncă asumate au fost create, statul acordându-i ajutorul de stat promis, în valoare de 4,92 milioane de euro.

Leoni a intrat industria auto din România în anul 1999, odată cu deschiderea primei fabrici WSD (Wiring Systems Division) la Arad. Au urmat fabricile din Bistriţa (2002) şi Piteşti (2005), iar ulterior au fost deschise fabricile satelit din Beiuş, Luduş, Marghita şi Bumbeşti-Jiu. În anul 2016, a fost înfiinţat primul Shared Service Center Leoni (SSC) în Cluj-Napoca. Cu peste 17.000 de angajaţi, compania este unul dintre cei mai mari angajatori din România.

Automobile Dacia

Ultima, dar nu cea din urmă, Automobile Dacia nu şi-a propus crearea unor noi locuri de muncă, ci şi-a asumat investiţii de 32,25 milioane de euro. Prin acodul de finanţare încheiat cu Guvernul, valoarea ajutorului de stat va fi de 13,20 milioane de euro, până la jumătatea anului trecut fiind plătite 10,29 mil. euro.

Dacia este cea mai mare companie din România, de-a lungul a cinci decenii, la Mioveni fiind fabricate peste 6 milioane de automobile. Producţia primului an – 2.030 de vehicule asamblate în 1968 – se realizează în prezent în mai puţin de o zi şi jumătate. Peste 90% din automobilele fabricate iau calea exportului, modele precum Sandero sau Duster figurând în topurile de vânzări de pe cele mai exigente pieţe europene. Platforma industrială de la Mioveni numără în prezent 14.000 de salariaţi, care beneficiază de condiţii de lucru moderne, la nivel european.

 

CITEŞTE ŞI: Dacia Sandero – un nou record absolut!

 

Dacia produce în România aproape 350.000 de autoturisme pe an. La acestea se adaugă peste 500.000 de motoare şi peste 500.000 de cutii de viteze, din care o parte importantă sunt exportate, prin intermediul Direcţiei Logistice Dacia şi a celui mai mare centru logistic al Alianţei Renault Nissan Mitsubishi, Alliance International Logistic Network (AILN).

Cheltuieli eligibile

În cadrul schemei instituite prin HG 807/2014, cheltuielile eligibile sunt cheltuielile cu active corporale şi necorporale, precum şi cheltuielile privind închirierea construcţiilor, aferente investiţiei iniţiale. Până anul trecut, ajutoarele de stat erau acordate pentru proiecte cu o valoare totală, fără TVA, de minimum 10 milioane euro.
În perioada 2014-2015 au fost acordate ajutoare de stat în valoare de 436,4 mil. lei pentru 8 companii, în 2016, de 476,6 mil. lei pentru 4 companii, iar în 2017 nu a fost deschisă nicio sesiune.

HG 807/2014 a fost modificată şi în luna mai 2016 în timpul Guvernului Cioloş. Astfel, prin HG 357/2016, s-a stabilit ca bugetul maxim al schemei să fie de aproximativ 925 milioane de euro, iar bugetul maxim anual al schemei să nu depăşească 145 milioane de euro.

În iulie 2018, Guvernul Dăncilă a modificat schema de ajutor de stat instituită prin HG 807, valoarea minimă a investiţiei fiind diminuată la 13,5 milioane lei (aproximativ 3 milioane euro). Astfel, ar putea obţine acces la ajutoarele investiţionale de la stat şi întreprinderile mici şi mijlocii, nou înfiinţate sau în activitate, nu numai companiile mari.

Adaugati comentariu