Industria auto, la un an de la debutul pandemiei de Covid-19
„În ultimul an, am observat că dealerii auto au început să își adapteze activitatea, încercând să vină în întâmpinarea nevoilor clienților prin simplificarea proceselor de achiziții. În plus, pe lângă folosirea instrumentelor online deja existente, precum configuratorul mașinii, calculatorul de preț sau programarea unui test-drive, portofoliul de servicii oferit de către aceștia se extinde, astfel încât reducerea vânzărilor de autoturisme să nu îi afecteze foarte mult.”, a menționat Alexandru Stanciu, Manager, Tax, Mazars România.
Clienții pot apela acum la dealeri pentru întocmirea documentației pentru programul Rabla, înmatricularea autoturismelor achiziționate sau chiar livrarea mașinilor direct la domiciliul lor. Ne aflăm într-un context în care jucătorii din sectorul auto trebuie să identifice oportunitățile industriei și în același timp să facă față noilor provocări.
Accelerarea cererii pentru autoturisme sustenabile
La nivel global, există o presiune asupra sustenabilității sectorului auto în sensul limitării emisiilor de dioxid de carbon. „Reglementările UE impun producătorilor de echipamente originale (OEM) să reducă în medie emisiile la 95 de grame pe kilometru, astfel încât OEM-urile sunt supuse presiunilor de a-și alinia flotele cu reglementările în vigoare pentru a evita amenzile de neconformare.”, a menționat Dr. Christian Back, Global Co-Head of Automotive Sector, Mazars, Europa.
Concomitent cu aceste constrângeri, se nasc și oportunități comerciale. Ford, unul dintre cei mai mari producători de autoturisme din România, a anunțat deja tranziția către un viitor 100% electric în Europa. Oficialii companiei au declarat că vor realiza o investiție de peste 1 miliard de dolari în modernizarea fabricii din Cologne, Germania. Ford estimează că până în anul 2026, 100% dintre automobilele vândute pe teritoriul UE vor fi electrice sau hibrid, iar până în 2030 toate automobile produse în Europa vor fi electrice.
Chiar dacă în prima parte a anului 2021, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi în România a scăzut, observăm că preferința consumatorilor pentru autoturisme „verzi” (electrice și tip hibrid) cunoaște o creștere importantă (cu aproximativ 26%, comparativ cu anul trecut, conform datelor furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile – APIA).
Deși consumatorii tind să fie din ce în ce mai interesați de alternative sustenabile, costul acestor automobile este încă un factor decisiv în alegerile lor. Vehiculele electrice rămân în continuare semnificativ mai scumpe decât celelalte tipuri de mașini, chiar dacă pe termen lung costurile cu combustibilul și întreținerea contrabalansează această diferență. Pentru a crește interesul clienților pentru autoturismele „verzi” va fi necesară colaborarea tuturor jucătorilor din industria auto pentru a identifica soluții accesibile, astfel încât costul de producție și implicit cel de vânzare al mașinilor să scadă și să devină o alternativă reală la autoturismele clasice.
În același timp, autoritățile întreprind măsuri pentru a îmbunătăți parcul auto din România, care este unul dintre cele mai vechi din Europa. Recent, reprezentanții Ministerului Mediului au anunțat modificări importante asupra programului „Rabla” care să sprijine achizițiile de mașini noi sau electrice. Astfel se majorează prima de casare (de la 6.000 lei la 7.500 lei), în timp ce bugetul pentru achiziția de mașini electrice sau tip plug-in se dublează.
Pe lângă stimulentele acordate consumatorilor care cumpără astfel de mașini, autoritățile trebuie să continue să își îndrepte atenția și asupra îmbunătățirii infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice, autonomia fiind una dintre principalele preocupări ale acestora în momentul în care iau în calcul o migrare către o mașină „verde”.
Achiziția online a mașinilor prezintă un potențial ridicat
2020 a fost anul care a influențat cel mai mult piața de e-commerce, chiar și atunci când ne referim la autoturisme. Producătorii și-au lansat site-uri dedicate prin care clienții își pot alege mașina dorită, pot verifica în stocul cărui dealer se află, iar după completarea tuturor documentelor, achiziția se poate realiza online, urmând ca livrarea să aibă loc la domiciliul clientului sau în showroom. Chiar dacă vânzările de mașini noi se confruntă cu o tendință descendentă, importurile de autoturisme second-hand continuă să se mențină la un nivel ridicat.
„Volumele de vânzări online sunt încă reduse, dar potențialul de creștere este uriaș. România are o reală nevoie de digitalizare și a contat enorm faptul că instituțiile publice importante au avansat în 2020 considerabil la acest capitol. Industria auto poate susține experiențe online în achiziționarea, finanțarea și asigurarea mașinii, inclusiv în zona de coordonare a flotelor auto. Până la realizarea unei întregi infrastructuri digitale mai sunt câteva etape de parcurs, iar Porsche Finance Group își dorește să susțină acest demers pentru a oferi o experiență 100% online clienților săi.”, a declarat Andrei Constantinescu, CFO, Porsche Finance Group România.
Brexit – o nouă provocare pentru industria auto
Începând cu 1 ianuarie 2021, a intrat în vigoare acordul comercial de cooperare încheiat între Uniunea Europeană și Regatul Unit, prin care au fost agreate regulile generale de colaborare în sectorul auto. Cu toate acestea, producătorii de componente auto și autoturisme au fost nevoiți să analizeze și/ sau să readapteze cu atenție modelele de business existente, ținând cont de iminentele dificultăți practice cu care au început să se confrunte (costuri suplimentare pentru reorganizarea lanțurilor de aprovizionare, instruirea personalului, modificările aduse legislației, raportări suplimentare etc.).
CITEȘTE ȘI:
Continental achiziționează o nouă clădire în Timișoara pentru a-și extinde capacitatea de producție
Industria auto din SUA cere ajutorul statului în contextul deficitului global de cipuri
Primii pași pentru proiectul Școala duală ACAROM