Mega-proiect european de cercetare şi inovare pentru baterii auto

Comisia Europeană a aprobat un sprijin public de 3,2 miliarde de euro din partea a şapte state membre pentru un proiect pan-european de cercetare şi inovare pentru baterii auto.
baterii auto

La proiect vor participa Belgia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Polonia şi Suedia.

Cele şapte state membre vor oferi finanţări de aproximativ 3,2 miliarde de euro, proiectul urmând să deblocheze investiţii private de 5 miliarde de euro suplimentare.

Finalizarea generală este planificată pentru 2031, fiecare sub-proiect având termene diferite.

„Producţia de baterii în Europa este de interes strategic pentru economia şi societatea noastră, datorită potenţialului său în ceea ce priveşte mobilitatea curată şi energia, crearea de locuri de muncă, durabilitatea şi competitivitatea, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene şi comisar responsabil cu politica concurenţei.

Proiectul va implica 17 participanţi direcţi, în mare parte actori industriali, inclusiv întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri), unii dintre ei cu activităţi în mai multe state membre. Participanţii direcţi vor coopera strâns atât între ei, cât şi cu peste 70 de parteneri externi, cum ar fi IMM-urile şi organizaţiile publice de cercetare din Europa.

În urma unor discuţii tehnice intense între Comisia Europeană şi actorii relevanţi pe o perioadă de 3 luni, proiectul pentru baterii auto a fost notificat în mod oficial Comisiei pentru aprobare în octombrie 2019. După notificare, CE şi-a definitivat evaluarea şi a luat rapid decizia, pentru a asigura implementarea rapidă.

Proiectul celor 7 state membre sprijină dezvoltarea de tehnologii inovatoare şi durabile pentru bateriile cu ioni de litiu (electrolit lichid şi stare solidă) care durează mai mult, au timpi de încărcare mai scurţi, sunt mai sigure şi mai ecologice decât cele disponibile în prezent. Proiectul implică activităţi de cercetare şi dezvoltare ambiţioase şi riscante pentru a furniza dincolo de inovaţia de ultimă generaţie pe lanţul valoric al bateriilor, de la extracţia şi prelucrarea materiilor prime, producţia de materiale chimice avansate, proiectarea de baterii şi module de baterii şi integrarea lor în sisteme inteligente, la reciclarea şi reîncadrarea bateriilor uzate.

Inovaţia va viza, de asemenea, îmbunătăţirea durabilităţii mediului în toate segmentele lanţului valoric al bateriei. Acesta îşi propune să reducă amprenta de CO2 şi deşeurile generate de-a lungul diferitelor procese de producţie, precum şi să dezvolte demontarea, reciclarea şi rafinarea ecologică şi sustenabilă, respectând principiile economiei circulare.

Mai precis, participanţii la proiectul pentru baterii auto şi partenerii lor îşi vor concentra activitatea pe patru domenii:

(1) Materii prime şi avansate: Proiectul îşi propune să dezvolte procese inovatoare durabile care să permită extragerea, concentrarea, rafinarea şi purificarea minereurilor pentru a genera materii prime de înaltă puritate. În ceea ce priveşte materialele avansate (cum ar fi catodii, anodii şi electroliţii), proiectul îşi propune să îmbunătăţească materialele existente sau să creeze altele noi, care să fie utilizate în celule de baterii inovatoare.

(2) Celule şi module:Vor fi dezvoltate celule şi module inovatoare concepute pentru a satisface siguranţa şi performanţele necesare atât pentru aplicaţii auto, cât şi neautomobile (de exemplu, stocare staţionară de energie, scule electrice etc.).

(3) Sisteme de baterii: Vor fi dezvoltate sisteme inovatoare de baterii, inclusiv software şi algoritmi de gestionare a bateriilor, precum şi metode de testare inovatoare.

(4) Reciclare şi perfecţionare: Vor fi proiectate procese sigure şi inovatoare de colectare, demontare, reciclare şi rafinare a materialelor reciclate.

Finanţare, beneficiari şi sume pentru baterii auto

Participanţii direcţi ar putea primi până la aproximativ 3,2 miliarde de euro finanţare. Mai precis, cele 7 state membre au solicitat aprobarea CE pentru a acorda următoarele sume:

  • Belgia – până la aproximativ 80 de milioane euro;
  • Finlanda – până la aproximativ 30 de milioane euro;
  • Franţa – până la aproximativ 960 de milioane euro;
  • Germania până la aproximativ 1,25 miliarde euro;
  • Italia – până la aproximativ 570 milioane euro;
  • Polonia – până la aproximativ 240 de milioane euro;
  • Suedia – până la aproximativ 50 de milioane euro.

Cu toate acestea, o parte semnificativă a profiturilor suplimentare obţinute de participanţi va fi împărţită contribuabililor printr-un mecanism de rambursare. Cu alte cuvinte, dacă proiectele se dovedesc a avea succes, generând venituri suplimentare nete dincolo de proiecţii, companiile vor returna o parte din banii contribuabililor primiţi statelor membre respective.

Participanţii direcţi, statele membre care îi susţin şi diferitele domenii ale proiectului sunt următoarele:

baterii auto

 

CITEŞTE ŞI:

ABT şi Schaeffler colaborează pentru electrificarea utilitarelor uşoare

Continental aniversează 15 ani la Sibiu şi inaugurează două noi clădiri

Competiţia pentru atragerea de investiţii în industria auto – Ţine România pasul?

 

Adaugati comentariu