Mega-tendinţe în industria auto. La ce ne putem aştepta în 2030?

Conform studiului "Cele cinci dimensiuni ale transformării în industria auto", realizat de PwC, piaţa de profil va suferi schimbări radicale până în anul 2030.

Ca rezultat al noilor concepte de ”sharing”, parcul auto al Europei ar putea să scadă de la 280 de milioane la 200 de milioane de autovehicule şi de la 270 de milioane la 212 milioane în Statele Unite. În schimb, China este aşteptată să-şi dezvolte parcul auto şi să atingă 280 de milioane de autoturisme, de la 180 de milioane, cât are în prezent.

Până în 2030, unul din 3 kilometri parcurşi va fi în regim”shared”

De o importanţă aparte în aceasta situaţie va fi creşterea conceptelor de ”low-cost sharing” previzionate de
PwC.

”Într-o foarte scurtă perioadă de timp, condusul propriei maşini va deveni tot mai puţin practicat, în vreme ce vom asista la dezvoltarea unor concepte de mobilitate urbană de tip low-cost sharing. Acest nou concept de mobilitate va fi stimulat şi de extinderea aglomerărilor urbane şi de incapacitatea reţelelor publice de transport de a ţine pasul cu ritmul acestei extinderi”, este de părere Daniel Anghel, Partener, Lider al Echipei de Servicii pentru Sectorul Automotive din cadrul PwC Romania.

Studiul PwC previzionează faptul că până în anul 2030, mai mult de unul din trei kilometri va fi fost parcurs printr-o formă sau alta de ”sharing”.

Maşinile electrice şi cele autonome vor accelera schimbarea

Această schimbare către ”ride-sharing” este strâns legată de două mega-tendinţe ale pietei auto: popularizarea
autovehiculelor electrice şi avansul foarte puternic al dezvoltării maşinilor autonome. În scenariul PwC, până
în 2030, 55% din totalul de maşini noi ar putea fi electrice, în timp ce motoarele convenţionale, cu combustie internă, vor ieşi, încet-încet de pe piaţă.

Aceste evolutii ale pietei auto sunt prevazute sa se petreaca, in mare parte, in paralel in Europa si Statele  Unite. In China, pe de alta parte, adoptarea mobilitatii autonome si a celei in regim ”ride share” se va petrece  mult mai rapid, comparat cu tarile din Vest. Acest lucru ar putea face din China principala tara pentru  transformarea industriei auto.

”Diferitele concepte, dezvoltări şi inovaţii ale industriei se vor antrena una pe cealaltă în crearea de noi modele de utilizare a maşinilor viitorului. De exemplu, maşinile electrice sunt considerate a fi mai robuste  comparativ cu cele care au motoare cu ardere interna, datorita sistemului de propulsie mai simplu. Acest  lucru s-ar putea traduce intr-un avantaj semnificativ pentru conceptul de rideshareing. Pe de alta parte,  masinile autonome, indiferent de tipul de propulsie, au sanse mari sa devina un fel de taxiuri-robot atunci  când cele două concepte sunt aduse împreună. În altă ordine de idei, dacă analizăm dezvoltarea maşinilor  electrice prin prisma reţelelor inteligente de transport de electricitate, acestea vor putea fi capabile să accepte curentul nefolosit de aceste automobile odată ajunse la destinaţie şi nu vor mai fi folosite o perioadă de  timp”, mai arată Daniel Anghel, Liderul Diviziei Auto din cadrul PwC Romania.

Traficul auto se va schimba dramatic

Combinarea diverselor mega-tendinţe va însemna de fapt schimbarea dramatică a modelului de trafic auto. Cum din ce în ce mai multi oameni se îndreaptă către ”car-sharing” este foarte posibil ca până în 2030 să fie mult mai puţini proprietari de autoturisme. Cu toate acestea, în acelaşi timp traficul la nivel individual se va dezvolta masiv. Distanţele parcurse în interes personal, la nivelul Europei, ar putea creşte cu 23% până în 2030 şi vor atinge 5,88 miliarde de kilometri. Predicţiile întrevăd o creştere de 24% în Statele Unite ale Americii şi 183% in China.

Pe lângă creşterea populaţiei, unul dintre motivele pentru aceste evoluţii este că, pe viitor, maşinile autonome vor fi folosite de oamenii care astăzi, din diferite motive, nu pot şofa. Un alt factor pentru aceste creşteri este faptul că dezvoltarea maşinilor complet autonome va genera aşa-zisele ”călătorii de transfer”, pentru ca ”taxiurile-robot” vor trebui să meargă din punctul A în punctul B pentru a prelua pasageri.

”Şoselele vor fi mai aglomerate, dar aglomerarea va forţa un marcaj mai bun al drumurilor care vor facilita condusul autonom care este un mod de utilizare mult mai eficient al căilor de rulare. Pe de altă parte, conectivitatea ridicată va ajuta la o mai bună eficientizare a traficului individual”, spune Kenneth Spiteri, Assurance Services Leader, Pwc Romania.

În consecinţă, studiul PwC descrie a patra mega-tendinţă ca fiind ”conectivitatea”, pe lângă celelalte, ”autoturismele electrice”, ”condusul autonom” şi ”ride-sharing”.

Cu 33% mai multe înmatriculări până în 2024. Dar în beneficiul cui?

Ce înseamnă această tendinţă pentru producători auto şi furnizorii de componente? Scenariul PwC ia în calcul o creştere anualş cu o treime a înmatricularilor de maşini noi în Europa care va aduce un surplus de peste 24 de milioane de maşini pe străzi până în 2030, aceasta fiind singura modalitate de a compensa uzura masşinilor iî urma utilizării lor în concepte de ”car-sharing”.

Pentru Statele Unite ale Americii, un alt studiu al PwC, Autofacts, prevede o creştere de 20% a vânzărilor de maşini noi, aproximativ 22 de milioane, până în 2030. Pentru China, se aşteaptă o creştere de 35%, până la 35 de milioane de unitati vandute in 2030.  Aceste volume vor solicita investiţii suplimentare în dezvoltarea de noi facilităţi de producţie din partea producătorilor şi furnizorilor – pentru  concepte noi care să fie construite pe platforme modulare capabile să reducă costurile de producţie.

Din cauza presiunilor pe care le vor exercita operatorii de flote auto, producătorii auto şi furnizorii de sub-ansamble care deja se vor confrunta cu marje scăzute de profit, vor trebui să investească în facilităţi de producţie pentru a satisface noile tendinţe, precum electro-mobilitatea.

Concomitent, noii competitori din industria de tehnologie vor dori să profite de oportunitatea de a intra pe această piaţă. Un alt studiu al diviziei de consultanta a PwC, Strategy&, estimeaza că profiturile jucătorilor convenţionali, raportate la piaţa globala a industriei, ar putea să scadă de la 85%, cât sunt în prezent, la aproape 50% până în 2030.

 

 

Adaugati comentariu