Cum se pregăteşte Comisia Europeană pentru maşinile autonome

Autoturismele fără şofer sunt pe punctul de a deveni realitate, majoritatea constructorilor auto estimând că acestea vor intra, într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat, în producţia de masă.

Maşinile autonome folosesc un sistem de senzori pentru a înţelege lumea din jur, ţinând cont de semnalizarea rutieră, de semnele de circulaţie, de pietoni şi de celelalte vehicule din trafic.

În prezent, şoferul este considerat responsabil pentru vehiculul condus şi trebuie să deţină controlul asupra acestuia permanent. Estimările în ceea ce priveşte momentul în care vor intra pe piaţă vehicule fără şofer variază, cele mai optimiste indicând anul 2025 ca punct de pornire.

La Comisia Europeană, etapele pregătitoare pentru acest viitor al autoturismelor fără şofer sunt discutate, în prezent, în cadrul diferitelor platforme ale părţilor interesate, precum platforma C-ITS şi Gear 2030) şi sunt susţinute de mai multe proiecte-pilot prevăzute în cadrul Orizont 2020.

Pentru a contribui la introducerea pe piaţă a autoturismelor fără şofer, Comisia a adoptat o Comunicare în care se susţine desfăşurarea la scară largă a sistemelor de transport inteligente cooperative (C-ITS) până în 2019(1). Pentru a putea gestiona în mod eficient şi în condiţii de siguranţă situaţii de trafic complexe, vehiculele fără şofer vor trebui să îşi coordoneze manevrele cu ajutorul unor sisteme C-ITS avansate, menite să completeze senzorii vehiculului. Interoperabilitatea C-ITS la nivelul tuturor statelor membre ale UE este asigurată de platforma C-ROADS(2).

C-ITS permite comunicarea între vehicule şi infrastructura de transport, care, la rândul său, va permite autorităţilor rutiere să comunice caracteristicile principale ale şoselelor. Prin punerea la dispoziţie a acestor informaţii în timp real, se poate îmbunătăţi previzibilitatea privind calitatea şoselei de urmat şi se oferă sprijin pentru decizia de utilizare sau nu a modului automat de conducere.

Comisia preconizează adoptarea unui act delegat care să ofere certitudine juridică tuturor iniţiativelor de desfăşurare a C-ITS şi care să abordeze aspecte precum securitatea, protecţia datelor şi interoperabilitatea. În ceea ce priveşte infrastructura rutieră concretă, nu sunt planificate încă iniţiative specifice de standardizare, întrucât sunt necesare mai multe cercetări pentru a stabili modul în care aceasta va sprijini sau ar trebui să sprijine vehiculele fără şofer.

 

Adaugati comentariu