Înţelegeri tip cartel pe piaţa europeană a componentelor auto
Toate companiile şi-au recunoscut implicarea şi au convenit să soluţioneze cauzele.
Piaţa bujiilor
Comisia a constatat că Bosch (Germania), Denso şi NGK (ambele din Japonia) au format un cartel privind furnizarea de bujii producătorilor auto din Spaţiul Economic European (SEE) şi le-a impus o amendă totală de 76 de milioane euro.
Cartelul a funcţionat între 2000 şi 2011 şi a vizat evitarea concurenţei prin respectarea reciprocă a clienţilor tradiţionali şi prin menţinerea status quo-ului existent în industria bujiilor din SEE.
Potrivit Comisiei Europene, cele trei societăţi au făcut schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial şi, în unele cazuri, au convenit asupra preţurilor care trebuiau oferite anumitor clienţi, a cotei de aprovizionare a anumitor clienţi şi respectării drepturilor istorice de furnizare. Această coordonare a avut loc prin intermediul contactelor bilaterale dintre Bosch şi NGK, precum şi între Denso şi NGK.
Amenda a fost împărţită doar între Bosch (45,834 milioane euro) şi NKG (30,265 milioane euro), în condiţiile în care Denso a cerut şi primit imunitate în schimbul denunţării cartelului.
La stabilirea amenzilor, Comisia a ţinut seama de vânzările din furnizarea de bujii constructorilor auto cu producţie în SEE. De asemenea, a aplicat o reducere de 10% pentru Bosch şi Denso, luînd în considerare implicarea lor mai mică în încălcare a normelor antitrust.
„Denso a primit imunitate deplină pentru că a dezvălui existenţa înţelegerii, evitând astfel o amendă de aproximativ 1 milion de euro. Bosch şi NGK au beneficiat de reduceri ale amenzilor pentru cooperarea lor în cadrul investigaţiei”, a arătat executivul de la Bruxelles.
Piaţa sistemelor de frânare
Printr-o decizie separată, Comisia Europeană a amendat cu 75 de milioane de euro alte două carteluri care au acţionat pe piaţa sistemelor de frânare.
Primul a vizat furnizarea sistemelor de frânare hidraulică şi a implicat TRW (SUA, acum ZF TRW, Germania), Bosch (Germania) şi Continental (Germania). Al doilea cartel a funcţionat la furnizarea sistemelor electronice de frânare (EBS) şi a implicat Bosch şi Continental.
În ambele carteluri, cei trei furnizori de componente auto au avut drept scop coordonarea comportamentului lor pe piață prin schimbul de informații sensibile, inclusiv cu privire la elementele de stabilire a prețurilor. Coordonarea a avut loc la întâlniri bilaterale şi prin conversații telefonice sau schimburi de e-mail.
Primul cartel a funcţionat din februarie 2007 până în martie 2011 şi a vizat condițiile generale de vânzare a sistemelor de frânare hidraulice pentru doi constructori auto, Daimler şi BMW. Cel de-al doilea cartel a funcţionat între septembrie 2010 şi iulie 2011 şi s-a referit la o licitație pentru sistemele electronice de frânare organizată de Volkswagen.
TRW a primit imunitate deplină pentru dezvăluirea cartelului de pe piaţa sistemelor de frânare hidraulică, evitând astfel o amendă de aproximativ 54 de milioane de euro. De asemenea, şi Continental a primit imunitate pentru dezvăluirea cartelului de pe piaţa sistemelor de frânare electronice, evitând astfel o amendă de aproape 22 de milioane euro.
Bosch şi Continental (pentru cartelul pentru care nu a primit imunitate) au beneficiat de diminuări ale amenzilor pentru cooperarea lor cu investigația Comisiei.
În final, Bosch a primit o amendă de 32 de milioane de euro pentru participarea la ambele carteluri), iar Continental, una de 44 milioane de euro.