La fabrica din Blaj, Bosch transformă forţa de muncă într-o … forţă

Fabrica Bosch din Blaj este o parte dintre cele aproximativ 460 de filiale şi companii regionale pe care gigantul tehnologic le deţine în peste 60 de ţări. Este o componentă crucială pentru dezvoltarea oraşului aflat în inima Transilvaniei şi un element semnificativ al economiei româneşti.

Înfiinţarea fabricii Bosch Blaj în 2007, prima din România, a fost dictată fără doar şi poate, de strategia managementului de la vârful companiei, însă momentul ales a transformat-o într-un real simbol. Piatra sa de temelie a fost aşezată la 140 de ani de la crearea Bosch, subliniind angajamentul Grupului nu numai pentru dezvoltarea afacerilor sale în România, ci şi pentru oamenii care urmau să lucreze acolo. Bosch Blaj s-a dezvoltat rapid, iar această evoluție s-a remarcat încă din anul 2012, odată cu creşterea numărului de unități de producţie, când şi-a extins aria de expertiză către industria auto. Bosch produce la Blaj o serie de componente auto, precum senzori de viteză a roţilor, senzori de turaţie a arborelui cotit, senzori şi componente electronice pentru grupul motopropulsor.

Tot la Blaj, Bosch implementează soluţii de industrie 4.0, cum ar fi sistemele de monitorizare a producţiei şi soluţiile inteligente pentru sudura cu laser. Drept recunoaştere a calităţii produselor sale, fabrica din Blaj va deveni, începând cu anul 2020, unitatea de producţie coordonatoare a Bosch pentru senzorii de detonaţie, la nivel global. De asemenea, ea este una dintre cele trei fabrici Bosch din Europa unde sunt produşi senzori NOx, senzori care reprezintă o parte din inovaţia revoluţionară a companiei în tehnologia diesel.

Extinderea continuă a activităţii de producţie de la Blaj a fost dublată de creşterea numărului de hale şi de laboratoare de testare. Totodată, a fost construită o nouă clădire de birouri, o nouă cantină pentru angajaţi, iar depozitul a fost relocat într-un nou centru logistic, cu o suprafaţă de peste 20.000 de metri pătraţi.

Bosch are aproape 8.000 de angajaţi în România. Mare parte, la Blaj

Indiscutabil, dezvoltarea fabricii din Blaj a avut loc concomitent cu cea a forţei de muncă. „La Blaj, numărul de salariaţi a crescut anual cu până la 30%. Bosch are în total, în România, aproximativ 8.000 de angajaţi, o mare parte dintre ei fiind aici”, precizează directorul comercial al fabricii, Alexander Firsching.

„La Blaj am crescut destul de repede în anii trecuţi, iar acest lucru a însemnat şi nevoia de a angaja un număr mare de tehnicieni”, completează directorul tehnic Dick Arnold. „Cum standardele producţiei noastre sunt ridicate, derulăm un program de instruire de bază, concentrându-ne pe dezvoltarea competenţelor tehnice ale angajaţilor atât pentru operaţiuni manuale, cum ar fi cea de asamblare, cât şi pentru operaţiuni tehnologice, precum cele pneumatice, hidraulice sau electrice”.

Acesta menţionează că Şcoala Duală, programul de învăţământ profesional derulat în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Timotei Cipariu” din Blaj, este un pilon important în instruirea viitorilor tehnicieni pentru îndeplinirea  cerinţelor profesionale. „La Şcoala Duală derulăm două tipuri de instruire. Una este de tip teoretic, în cadrul liceului, iar a doua, o instruire practică, tehnologică, pe care o facem aici, în laboratoarele din Bosch Blaj”, mai spune Dick Arnold.

Trei noi grupe de elevi de clasa a IX-a au început, toamna trecută, cursurile în regim de şcoală duală pentru specializările de sculer matriţer, mecanic în industrie şi utilaje de prelucrări mecanice, dar şi electrician constructor şi instalaţii în industrie. Fabrica oferă elevilor înscrişi în programul „Şcoala Duală” multiple beneficii, cum ar fi acces la servicii medicale, masa de prânz asigurată, transport gratuit, echipament de lucru, rechizite, prioritate la angajare şi posibilitatea de a-şi continua studiile în cazul în care doresc să obţină diploma de bacalaureat. Totodată, elevii beneficiază de o bursă dublă care presupune, alături de contribuţia statului, şi contribuţia companiei.

bosch
Alexander Firsching (primul din stânga) şi Dick Arnold (primul din dreapta), în atelierul mecanic din incinta fabricii, dotat cu echipamente de ultimă oră pentru elevii participanţi la programul „Şcoala Duală Bosch Blaj”

 

În ceea ce prveşte managementul fabricii din Blaj, acesta este format în majoritate din specialişti străini, însă programele de instruire ţintesc şi către înalta specializare a angajaţilor români. „Inginerii noştri sunt români şi le creştem continuu nivelul de competenţă la cote cât mai ridicate. Totodată, avem şi programe pentru conducerea proceselor de producţie, unde îi instruim pentru a coordona grupurile de tehnicieni”, subliniază directorul comercial Alexander Firsching.

Printre programele de dezvoltare sunt disponibile sesiuni de instruire pentru managerii de proiect sau de producţie, dar şi pentru experţii în diferite specializări. Angajaţii cu potenţial au posibilitatea să îşi extindă competenţele prin programe de dezvoltare profesională, de la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, la training-uri tehnice sau de pregătire pentru poziţii de coordonare în zona de producţie.

În acelaşi timp, Bosch Blaj oferă posibilităţi de dezvoltare atât pentru studenţii din domeniul tehnic, cât şi pentru cei din domeniul administrativ. Aceştia au posibilitatea să se înscrie într-un program de practică plătită în timpul studiilor, în care sunt implicaţi deja 18 tineri.

bosch

 

Mai mult, studenţii dornici să se dezvolte din punct de vedere profesional, pot intra ulterior în programul Working Student, unde beneficiază de mentorat din partea specialiştilor Bosch. Tinerii îşi pot stabili programul de lucru în funcţie de orarul pe care îl au la universităţile la care studiază. Mai mult, studenţii pot fi îndrumaţi pe parcursul întregului proces de pregătire a lucrării de licenţă sau disertaţie. Pe baza performanţei dobândite ca Working Student, aceştia pot deveni elegibili şi pentru alte programe Bosch, cum ar fi, de exemplu, Junior Managers Program (JMP), prin care compania caută, la nivel mondial, absolvenţi cu rezultate universitare foarte bune, pentru a-i pregăti pentru poziţiile de manageri de top. În timpul programului, participanţii trec prin diferite fabrici, divizii şi departamente ale companiei, participând la sarcini asociate activităţii şi proiectelor zilnice şi având acces la propriul buget de instruire. Obiectivul este acela ca managerii juniori aflaţi la început de drum să-şi asume responsabilitatea de lider pentru un departament la opt ani după ce s-au alăturat programului. Prin urmare, participanţii au un contract de muncă permanent încă de la bun început. Mulţumită popularităţii programului, aceştia trebuie să-şi dovedească abilităţile într-un proces de selecţie intens: numai în Germania, există aproximativ 100 de candidaţi pentru fiecare post de cursant, în fiecare an. JMP este oferit cu diferite puncte de interes, de la cercetare şi dezvoltare sau tehnologia informaţiei la contabilitate de gestiune, logistică, vânzări în domeniul tehnic şi achiziţii. JMP durează între 18 şi 24 de luni şi include un modul în afara ţării de origine a participantului.

În România, Bosch a demarat programul Junior Managers în anul 2011, la Blaj, din 2014 extinzându-se şi în unitatea de producţie pentru tehnologie auto din Jucu, jud Cluj.

Cum sună viitorul?

Într-un context în care, la nivel mondial, piaţa auto traversează o perioadă dificilă, Bosch Blaj va continua să-şi susţină forţa de muncă pe care o instruieşte permanent. „Ca toată lumea din domeniu, suntem afectaţi de scăderea pieţei auto, dar, din fericire, noi continuăm să creştem”, conchide Dick Arnold.

 

CITEŞTE ŞI:

Motivul pentru care industria auto va reintra pe o creştere uriaşă

Cum să-ţi faci o carieră în industria auto. Bosch Blaj pregăteşte tehnicieni specializaţi încă de pe băncile liceului

Bosch stabileşte instrucţiunile pentru utilizarea inteligenţei artificiale

 

 

Adaugati comentariu