Minet inaugurează cea mai modernă linie de producție de textile nețesute din S-E Europei

Minet

După o investiție gigantică, de 6,5 milioane euro, Minet S.A. a inaugurat noua linie de producție destinată sectorului automotive. Aceasta va fabrica anual 5000 de tone de textile nețesute și va crea 25 de noi locuri de muncă.

Foto: Minet

A fost nevoie de o vizită la sediul grupului Minet S.A. din Râmnicu Vâlcea, ca să realizez că, deși toată industria din România a fost pusă pe butuci, mai sunt speranțe. Trebuie să recunosc că nu știam nimic despre grupul Minet, lucru explicabil dacă ținem cont că până acum nu a activat în domeniul auto. Pe scurt, compania a activat până acum în două industrii mari: în zona de construcții și infrastructură rutieră (pentru care produce și comercializează geotextile) și în zona de mobilă si produse dedicate somnului (unde produsele Somnart sunt cele mai cunoscute publicului larg). De asemenea, în viitor, compania va intra și în domeniul echipamentelor de sănătate, o ramură care va crea noi locuri de muncă și în care compania va investi câteva milioane de euro. Și, dacă tot am adus vorba, în ultimii 3 ani, Minet a investit 10 milioane de euro.

Minet

Ei bine, începând de azi, Minet, care este deja lider în producția de textile nețesute din România, pune în funcțiune cea mai modernă linie de producție de nețesute, care îi permite să livreze materiale în industria auto.

La ce se folosesc textilele nețesute în fabricarea de autovehicule?

Simplu: la izolarea fonică a interiorului. Deci o să găsești nețesute sub pasajele roților, în portbagaj, pe podea, zona vizibilă de sub plafon, sub capota motorului și, în general, peste tot pe unde e nevoie de material fonoabsorbant. Pe scurt, cu cât autoturismul are mai multe zone acoperite cu textile nețesute, cu atât habitaclul săi devine mai silențios în mers.

Actualmente, cele mai ieftine modele auto folosesc plasticul în anumite zone, în locul textilelor nețesute, sau, chiar, nu folosesc nimic. Poți verifica asta deschizând portbagajul și observând zonele cu tablă ”la vedere”, însă sunt multe suprafețe ascunse privirilor, pe care, deși nu le vezi, începi să le simți în urechi când treci prin gropi sau când mergi pe autostradă. Pe scurt, textilele nețesute reduc simțitor nivelul de NVH în interiorul mașinii. Actualmente, media în Europa este de 26 kg de nețesut pe exemplar de autoturism.

Ce aduce nou linia?

În primul rând, linia este produsă de Andritz, lider mondial în domeniu, și reprezintă supremul tehnologic la ora actuală. Deci, pe lângă tehnologia de ultimă oră, a fost cumpărat inclusiv know-how-ul gigantului francez.

 

Trebuie să-ți spun că ai de-a face cu un dispozitiv gigantic. A fost transportat în 55 de camioane și montat în 5 luni de către angajații Minet, pentru că restricțiile din pandemia de Coronavirus nu au permis echipei Andritz să intre în țară pentru un timp atât de lung, ci doar la final, pentru reglaje și punerea în funcțiune a liniei. Doar cablurile pentru semnalele necesare funcționării noii linii totalizează 10 km!

Minet

 

Pe linie, propriu-zis, lucrează 4 angajați, pentru că linia are propriul sistem de autoreglare, deci este nevoie doar de oameni care să încarce baloții de materie primă la început, să descarce / împacheteze sulurile de material nețesut la capătul liniei și să supravegheze imensul ”creier” al liniei de producție. Restul locurilor de muncă nou create sunt legate de logistica pe care o implică noua linie de producție (depozitarea, etichetarea și transportul produselor).

Cum funcționează noua linie Minet?

La început, se află zona de intrare, care este alimentată cu materie primă sub formă de baloți. Sunt patru benzi care pot prelua patru materiale diferite, în funcție de specificațiile materialului final. Urmează zona de preparare fibre, unde se amestecă și se aerează (inițial), respectiv uniformizează (ulterior) fibrele, apoi zona de cardare, unde se formează vălul. Linia ”virează” la 90 de grade, odată cu zona de pliere, unde vălul are 50 g/mp, deci este mai subțire decât o foaie hârtie. Aici, fibrele sunt discontinue, fiind tăiate la aproximativ 90 mm lungime.

Apoi, vălul intră în zona spectaculoasă: o mașină de interțesere, cu platforme pline cu 200.000 de ace lungi de 10-12 cm și puse în mișcare hidraulic, cu până la 1850 de bătăi pe minut! Utilajul care face posibilă această operațiune cântărește aproximativ 100 de tone! Practic, la turație maximă, nu distingi placa cu ace lucrând, ci vezi doar o ”ceață”.

Minet

Acele agață fibrele, și le trag, făcând vălul să capete o consistență remarcabilă. Practic, operațiunea de ”înțepare” și ”agățare” este repetată de 500 de ori pe cmp! După această legare mecanică, mai există și o zonă de legare termică.

În final, textilele nețesute sunt rulate în suluri și trimise către companiile care produc subansamblurile auto. Acolo sunt debitate piesele, apoi termoformate și trimise ca piese finale la producătorii de autoturisme.

De ce este importantă noua linie inaugurată de Minet?

Minet mai are și alte linii similare, însă noua achiziție are o caracteristică unică: lucrează în buclă. Astfel, un ”cititor” cu raze X verifică continuu consistența produsului final și transmite abaterile diverselor zone ”din amontele” liniei. Aceasta face corecțiile în timp real, astfel că produsul final respectă fidel specificațiile, inclusiv pe suprafețe mici. Iar asta este crucial, pentru că piesele finale au suprafețe reduse.

Până acum, companiile din industria auto care lucrau cu textile nețesute le importau de la distanțe mari, cu întârzierile aferente și cu costurile de logistică ”la pachet”. De acum, produsul se află la o aruncătură de băț, în România. Iar, în unele cazuri, cum ar fi Faurecia, liderul global în tehnologie auto, care, printre (multe) altele, realizează piese auto din textile nețesute pentru cei mai mari producători de autovehicule din lume, ”la o aruncătură de băț” trebuie luat ad-literam. Uzinele Faurecia și Minet se află la câțiva km distanță. Actualmente, sunt cazuri în care textilele se importă și de la peste 1000 km distanță. Iar în pandemie, când granițele s-au închis, și în țările puternic afectate de Covid s-a sistat producția de materie primă, o mulțime de ramuri ale industriei din România și-au oprit lucrul, pentru că țara noastră nu producea aceste materiale, ci le importa.

textile nețesute Rm. Vâlcea

Noua linie va transforma România în producător și exportator regional de textile nețesute

Capacitatea de producție a noii linii este de 25 de milioane de mp pe an, sau 5000 de tone de produs nețesut anual. Aceste valori reprezintă mai mult decât capacitatea pieței auto din România, deci o parte din producție va pleca și la export. De fapt, și acum, aproape de jumătate din producția Minet este exportată. Noua linie va transforma România în producător și exportator regional de textile nețesute.

Adaugati comentariu