Carteluri din industria auto amendate de Comisia Europeană. INFOGRAFIC

Anul trecut, Comisia Europeană a impus amenzi în valoare totală de peste 150 de milioane euro pentru participarea la carteluri în două cazuri diferite privind furnizarea de piese de schimb auto.
Ministerul Energiei

În cadrul a două decizii separate, Comisia a amendat furnizorii de bujii cu 76 de milioane euro şi furnizorii de sisteme de frânare cu 75 de milioane euro, pentru încălcarea normelor UE antitrust.

Toate companiile şi-au recunoscut implicarea în carteluri şi au fost de acord să aplice procedura de tranzacţie. Toate cazurile au început cu cereri formulate în temeiul Comunicării privind clemenţa. Persoanele cărora le-a fost aprobată cererea de imunitate implicate în aceste carteluri au evitat amenzile, întrucât au dezvăluit Comisiei existenţa înţelegerilor.

Cartelul bujiilor

Primul se referea la bujii (dispozitive electrice pentru autovehicule), în privinţa cărora furnizorii Bosch (Germania) şi NGK (Japonia) s-au înţeles în secret cu Denso (Japonia). Cartelul a funcţionat din 2000 până în 2011şi a vizat evitarea concurenţei prin respectarea reciprocă a clienţilor tradiţionali şi menţinerea statuquo-ului existent în industria bujiilor în Spaţiul Economic European (SEE).

Denso a primit imunitate deplină pentru dezvăluirea existenţei cartelului şi a evitat o amendă de aproximativ 1 milion de euro.

Cartelurile sistemelor de frânare

Celelalte decizii ale Comisiei au fost legate de două încălcări în domeniul sistemelor de frânare.

Primul cartel viza furnizarea de sisteme de frânare hidraulică. A implicat societăţile TRW (SUA; în prezent ZF TRW, Germania), Bosch (Germania) şi Continental (Germania) şi a funcţionat din februarie 2007 până în martie 2011.

A doua încălcare a avut loc în perioada septembrie 2010-iulie 2011, a fost legată de furnizarea de sisteme electronice de frânare şi a implicat societăţile Bosch şi Continental.

În ambele cazuri de încălcare, furnizorii de piese auto au urmărit să îşi coordoneze comportamentul pe piaţă făcând schimb de informaţii sensibile, inclusiv cu privire la elementele de stabilire a preţurilor.

Dezvăluind informaţii privind existenţa cartelurilor şi primind imunitate deplină, TRW a evitat o amendă de aproximativ 54 de milioane euro, iar Continental, de aproximativ 22 de milioane euro.

Amenzi de 2 mld. euro pentru carteluri în 5 ani

Deciziile în legătură cu cartelul privind bujiile şi sistemele de frânare fac parte dintr-o serie de anchete importante privind cartelurile din sectorul pieselor auto. Comisia i-a amendat deja pe furnizorii de rulmenţi auto, fascicule de cabluri electrice pentru autoturisme, spumă flexibilă utilizată (printre altele) pentru scaunele autoturismelor, încălzitoare staţionare pentru autoturisme şi camioane, alternatoare şi demaroare, sisteme termice, sisteme de iluminat şi sisteme de siguranţă a ocupanţilor.

În total, Comisia Europeană a impus amenzi de peste 2 miliarde de euro cartelurilor din industria auto începând din 2013.

Cartelul „emisiilor”? O anchetă în derulare

Pe de altă parte, la 18 septembrie 2018, Comisia a deschis o anchetă amănunţită privind posibila coluziune a producătorilor de autoturisme în ceea ce priveşte dezvoltarea tehnologică de sisteme de epurare a emisiilor pentru autoturisme. În octombrie 2017, Comisia a efectuat inspecţii la sediile BMW, Daimler, Volkswagen şi Audi din Germania, ca parte a anchetei sale iniţiale în acest caz.

Comisia anchetează dacă aceste societăţi au convenit să nu concureze una împotriva alteia cu privire la dezvoltarea şi lansarea sistemelor de control al emisiilor pentru autoturismele comercializate în SEE. Sistemele de control al emisiilor în cauză sunt sisteme de reducere catalitică selectivă (RCS), care reduc emisiile de oxid de azot (NOx) ale autoturismelor cu motoare diesel, şi filtre de particule Otto (OPF), care reduc emisiile de particule în suspensie ale autoturismelor cu motoare pe benzină. Iniţierea formală a procedurii nu aduce
atingere rezultatului anchetei.

Noi proceduri pentru identificarea cartelurilor

Comisia Europeană a creat recent un instrument de denunţare în condiţii de anonimitate, care ajută persoanele care deţin cunoştinţe privilegiate privind existenţa unui cartel sau alte încălcări ale normelor antitrust să informeze mai uşor Comisia prin intermediul unui sistem de mesagerie criptat în două direcţii cu privire la comportamentul anticoncurenţial, păstrând în acelaşi timp anonimatul acestora.

În 2018, rezultatele Comisiei în materie de asigurare a respectării normelor împotrivacartelurilor grave au continuat să demonstreze eficacitatea procedurii de tranzacţie,reprezentând 75% din deciziile adoptate pe parcursul anului 2018.

Procedura de tranzacţie facilitează descoperirea mai rapidă a cartelurilor secrete, eliberând astfel resurse valoroase pentru alte investigaţii.

În cadrul unei tranzacţii, întreprinderile care au participat la un cartel îşi recunosc participarea la încălcarea normelor şi răspunderea pentru aceasta.

O tranzacţie permite Comisiei să aplice o procedură simplificată şi să reducă durata şi costurile anchetei, iar întreprinderile beneficiază de decizii mai rapide şi de o reducere de 10% a amenzilor.

 

CITEŞTE ŞI:

Liniile de producţie ale Renault din Algeria riscă să fie suspendate

Nokian Tyres a inaugurat prima fabrică proprie din SUA

Noua fabrică Volkswagen din Turcia va produce anual 300.000 de vehicule VW Passat şi Skoda Superb

 

Adaugati comentariu