Top 5 afaceri de familie în industria auto mondială

Mulţi dintre cei mai importanţi constructori auto care navighează în apele tulburi ale vremurilor în schimbare sunt afaceri de familie. Deşi există tendinţa de a crede că aceste companii sunt giganţi corporativi fără chip, realitatea este că există o serie de familii care iau decizii cheie ce influenţează afacerile din întreaga industrie.

Constructorii auto sunt supuşi constant presiuni de a nu rămâne în urma vremurilor. De la maşinile mari din anii ’60-’70 la modelele mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil din anii ’90 şi 2000, schimbările au fost semnificative şi, în cele mai multe cazuri, permanente.

Şi acum, pe măsură ce industria suferă o transformare fundamentală, o dată cu trecerea de la combustibilii fosili către vehiculele hibride şi electrice, producătorii vor trebui să fie mai promţi ca niciodată pentru a răspunde cererilor consumatorilor.

Cine trebuie să ia aceste decizii? Iată cinci dintre cele mai importante companii auto aflate în proprietatea unor familii.

Hyundai

  • Ţară: Coreea de Sud
  • Venituri (2018): 86,13 miliarde dolari
  • Familia proprietară: Chung

toyota

Hyundai, cel mai mare producător auto din Coreea de Sud şi unul dintre primele cinci din lume, se numără printre cele mai mari afaceri de familie. Grupul Hyundai Motor face parte din Grupul mare Hyundai, fondat de patriarhul familiei Chung Ju-yung ca o companie de construcţii în 1947. Divizia de producţie auto a fost creată două decenii mai târziu. În 1968, Hyundai a produs primul său vehicul, Cortina, în colaborare cu Ford Motor Company. La mijlocul anilor 1970, compania sud-coreeană şi-a produs propriul vehicul, Pony, care a debutat în 1975. În 1998, Hyundai a achiziţionat rivalul principal, Kia Motors.

În 1999, când conglomeratul Hyundai s-a împărţit în diferite divizii, cel mai mare fiu al lui Chung Ju-yung, Chung Mong-koo, a preluat conducerea în calitate de CEO al grupului Hyundai Motor Group. Sub conducerea sa, compania a ocupat locul 75 în Topul Forbes al celor mai valoroase branduri.

Hyundai şi-a construit imperiul auto pentru producerea unor maşini elegante, dar accesibile pentru majoritatea familiilor din clasa de mijloc.

BMW

  • Ţara: Germania
  • Venituri (2018): 97,5 miliarde de euro
  • Familia proprietară: Quandt

bmw

BMW este un alt gigant din industria auto care scrie istoria automobilului. În martie 1916, Karl Rapp fonda o companie pentru producerea motoarelor de avioane, care, la plecarea sa, a fost redenumită Bayerische Motoren Werke (BMW). În scurt timp şi-a câştigat reputaţia de a construi motociclete de calitate, iar în 1932, a lansat primul autovehicul cu motor în patru cilindri, BMW 3/20.

Dar până la sfârşitul anilor ’50, BMW a tot pierdut bani şi se apropia vertiginos de faliment. În pofida unei propuneri de fuziune venite din partea companiei Daimler-Benz, fraţii Herbert şi Harald Quandt şi-au mărit participaţiile la capitalul social al companiei şi i-au imprimat o nouă direcţie. BMW a intrat astfel în grupul select de mari afaceri de familie.

Familia Quandt a supravegheat producţia unei noi serii de vehicule, denumită Neue Klasse, care a fost lansată începând din 1962 şi a consacrat reputaţia BMW drept producător de sedanuri de cea mai bună calitate. Probabil cel mai bun exemplu este BMW 2002, care devenit cel mai vândut model al companiei.

Familia Quandt controlează şi astăzi BMW. Stephan Quandt este cel mai mare acţionar, participaţia sa urcând la 25,83% după ce a moştenit acţiunile mamei sale în compania care a ajuns la o valoare de piaţă de16,6 miliarde de dolari. Un purtător de cuvânt al constructorului auto a declarat anul trecut că nu există planuri pentru familia Quandt de a-şi vinde participaţia.

Ford

  • Ţara: Statele Unite
  • Venituri (2018): 160,3 miliarde de dolari
  • Familia proprietară: Ford

ford

Familia Ford nu a inventat automobilul, dar poate pretinde dreptul de proprietate asupra conceptului de producţie în masă a maşinilor. Popularitatea modelulului Ford-T s-a datorat şi noii linii de asamblare, destinate satisfacerii cererii. De atunci, compania a devenit un simbol pentru producătorii auto din întreaga lume.

Chiar dacă nu mai controlează operaţiunile de zi cu zi ale gigantului auto, familia Ford încă mai are şi astăzi un cuvânt de spus.

Ford Motor Company a devenit companie publică în ianuarie 1956 şi, pentru prima dată de la înfiinţarea companiei, familia nu mai era unica proprietară a acesteia. Cu toate acestea, membrii săi încă îşi exercită influenţa prin intermediul acţiunilor de clasă B, care le oferă 40% din voturi.

Cea mai mare ameninţare la adresa companiei a fost criza financiară din 2008, care a necesitat un plan de salvare al guvernului american pentru a menţine giganţii din SUA pe linia de plutire. Criza a forţat, de asemenea, Ford să-şi reevalueze modul în care îşi desfăşoară activitatea. Allan Mulally, angajat pentru a salva compania, a introdus strategia „One Ford” pentru a restabili reputaţia brandul.

Toyota

  • Ţară: Japonia
  • Venituri (2018): 253,2 miliarde dolari
  • Familia proprietară: Toyoda

toyota

Toyota este unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume şi un lider în producţia de autovehicule cu propulsie alternativă. Compania a fost înfiinţată în 1937 de către Kiichiro Toyoda, care credea cu tărie că afacerea familiei sale ar trebui să se extindă în domeniul producţiei auto. Kiichiro Toyoda a părăsit compnia în 1950, susţinîndu-l la conducerea Toyota Motor Corporation pe vărul său, Eiji Toyoda. Sub îndrumarea acestuia, compania s-a extins la nivel internaţional, iar marca a devenit una globală. Tot lui Eiji Toyoda i se datorează şi lansarea mărcii de lux – Lexus.

De-a lungul timpului, Toyota s-a diferenţiat de marile branduri auto nu numai în ceea ce priveşte calitatea producţiei, ci şi în ceea ce priveşte cultura companiei. A căutat să păstreze un moral ridicat al angajaşilor introducând pauze regulate de exerciţii. În 2001, au introdus „Calea Toyota” – un set de principii care au accentuat respectul faţă de oameni şi au îmbunătăţit procesele de management şi de producţie.

Volkswagen

  • Ţara: Germania
  • Venituri (2018): 235,8 miliarde de euro
  • Familii proprietare: Porsche şi Piëch

volkswagen

Volkswagen este probabil singura companie de automobile fondată dintr-un sentiment de inechitate economică socială. În timp ce majoritatea automobilelor germane din anii 1930 erau destinate clientelei de elită, Frontul German al Muncii a decis să producă Volkswagen, „maşina oamenilor” din Germania. În urma lansării sale în 1937, vehiculul solid şi accesibil a devenit rapid un imens succes atât în Germania, cât şi în întreaga lume.

Compania este una dintre cele mai mari afaceri de familie, fiind încă parţial deţinută de descendenţii lui Ferdinand Porsche, cel care a proiectat primele automobile Volkswagen. Cea de-a doua familie, Piëch, a fost implicată în mod semnificativ în creşterea ulterioară a gigantului auto. Ferdinand Piëch a devenit preşedinte şi director general al grupului Volkswagen în 1983. Sub conducerea sa, compania a adoptat o abordare agresivă în dezvoltarea unei linii de produse diferenţiate. Au achiziţionat Lamborghini şi Bentley şi au fondat marca Bugatti. În 2015, Piëch şi-a vândut acţiunile unora dintre rudele sale pentru a menţine compania în cadrul familiei.

 

CITIŢI ŞI:

Bahri Kurter, noul Vicepreşedinte Senior al Nokian Tyres pentru Europa Centrală

Renault a primit o propunere care poate schimba radical industria auto

Masternaut a fost preluată de Grupul Michelin

 

Adaugati comentariu