BNR: Scandalul emisiilor a afectat exporturile de componente auto

Exporturile de componente auto au scăzut în ultimele două trimestre ale anului trecut, un fapt care a afectat puternic ritmul de creştere al volumului exporturilor totale de bunuri ale României, se arată în Raportul BNR pentru 2018.
Samsung

Potrivit documentului, performanţa exporturilor de bunuri, care şi-a redus aproape la jumătate viteza de creştere comparativ cu anul 2017, până la 4,3%, a fost erodată de evoluţiile sub aşteptări ale economiilor europene, de climatul de incertitudine asociat accentuării tendinţelor protecţioniste pe plan internaţional, concomitent cu acţiunea unor factori conjuncturali.

„Principalul aport la pierderea de ritm a revenit componentelor auto, segment industrial integrat în lanţurile internaţionale de producţie. În cursul anului 2018, acesta a resimţit puternic impactul modificării procedurii de măsurare a emisiilor pentru autovehiculele noi începând cu 1 septembrie în Europa, fapt care a generat volatilitate la nivelul producţiei auto din întregul spaţiu comunitar”, explică Banca Naţională.

Suplimentar, sectorul a resimţit acutizarea războiului economic dintre SUA şi Iran, care a condus la ajustarea schimburilor comerciale externe ale Iranului cu Uniunea Europeană, sectorul auto fiind unul dintre cele mai afectate.

În aceste condiţii, în Raportul BNR se arată că exporturile de componente auto ale României s-au redus sever în trimestrele III-IV, astfel că pe ansamblul anului trecut volumul vânzărilor a scăzut cu 4,5 %.

Dincolo de aceste influenţe, cota de piaţă a exporturilor româneşti s-a extins, consolidându-se totodată şi tendinţa de reorientare către produse cu nivel tehnologic mediu şi înalt. Astfel, analiza Băncii centrale subliniază livrările remarcabile de autoturisme, care, prin lansarea la începutul anului a noilor modele – Dacia Duster, Ford EcoSport, au antrenat o majorare cu peste 30% a volumului exporturilor în 2018.

„Întărirea prezenţei internaţionale a caracterizat, de altfel, parcursul din ultimii ani al întregii industrii locale de autovehicule şi componente, sporurile de productivitate obţinute în urma investiţiilor consistente permiţând reducerea costurilor de producţie”, relevă Raportul BNR.

Datele Institutului Naţional de Statistică (INS) arată că, anul trecut, exportul de autoturisme a urcat la 4,65 miliarde de euro, în creştere cu 52,4% faţă de nivelul din 2017. În primul trimestru din 2019, livrările externe de autoturisme au totalizat 1,3 miliarde de euro, cu 8,2% mai mari decât în perioada similară din 2008

În schimb, exporturile de componente si accesorii auto au însumat, anul trecut, 13,06 miliarde de euro, în urcare cu doar 1,2% faţă de rezultatul din 2017. În primele trei luni din 2019, situaţia s-a înrăutăţit, livrările externe însumând 3,35 miliarde de euro, în scădere cu 3% faţă de acelaşi interval din 2018.

 

CITEŞTE ŞI:

Volkswagen introduce reguli de sustenabilitate pentru furnizori

Societatea mixtă Renault – JMCG va produce maşini electrice în China

Peste 190.000 de vehicule produse la Dacia Mioveni în semestrul I

 

 

Adaugati comentariu