Ce a promis Vladimir Putin grupului Volkswagen
Volkswagen este pregătit să investească 40 miliarde de ruble (650 milioane dolari) în următorii cinci ani pentru a extinde producţia, pentru a spori localizarea şi pentru a creşte livrările de export.
Grupul german a investit deja în Rusia 2 miliarde de dolari în capacităţi de producţie. În 2018, a fabricat 200.000 de vehicule şi a exportat 20.000 dintre acestea.
Într-o întâlnire cu Herbert Diess, directorul general al VW, defăşurată în luna aprilie, la Moscova, Vladimir Putin, a declarat că guvernul rus este recunoscător pentru investiţiile şi localizarea tot mai mare şi că, în consecinţă, ar putea conta pe sprijinul statului în viitor.
Cu câteva săptămâni mai devreme, Marcus Osegowitsch, directorul general al Volkswagen Group Rus, a dezvăluit că a existat o dispută asupra termenilor contractului dintre constructorul auto german şi Ministerul Industriei şi Comerţului din Rusia.
VW şi-a prezentat planurile de investiţii, dar Ministerul a insistat ca grupul german să construiască în Rusia şi o unitate de producţie a cutiilor de viteză, însă Marcus Osegowitsch a susţinut că o astfel de investiţie, chiar şi cu ajutorul de stat oferit, nu ar fi fezabilă din punct de vedere economic, adăugând că VW ar prefera să continue importurile de transmisii şi cutii de viteză pentru fabricile de asamblare din Rusia.
Împreună cu GAZ
Herbert Diess l-a rugat pe Putin să susţină linia de asamblare a VW de la uzina Gaz Group din Nižni Novgorod. Faptul că fabrica aparţine grupului Gaz, deţinut de miliardarul rus Oleg Deripaska, înseamnă că este supusă ameninţării cu sancţiuni din partea SUA.
Deripaska este unul dintre cei şapte oameni de afaceri ruşi vizaţi de SUA, în luna aprilie 2018, ca răspuns la ceea ce guvernul american numeşte „activitate malignă” din partea Rusiei, ce include şi implicarea în ultimele alegeri americane. De atunci, Gaz se confruntă cu o întrerupere a lanţului de aprovizionare, iar în luna februarie a acestui an producţia utilitarei VW Sprinter de la Nijni Novgorod a fost temporar suspendată din cauza unui deficit de piese, care se presupune că a fost determinat de sancţiunile împotriva Gaz.
Recent, VW a declarat că, dacă va fi semnat un contract special de investiţii cu guvernul rus, toate proiectele noi vor fi implementate la uzinele Kaluga şi Nizny Novgorod. Având în vedere acest lucru, ameninţarea SUA cu sancţiuni împotriva Grupului Gaz este de o importanţă majoră pentru continuarea planurilor de investiţii ale constructorului auto german în Rusia.
Vorbind recent la o conferinţă de presă, Deripaska a spus că Gaz nu poate supravieţui dacă rămâne pe „lista neagră” a Statelor Unite. El a adăugat că în prezent nu există discuţii cu Oficiul pentru Controlul Activelor Externe din SUA (OFAC) cu privire la condiţiile de ridicare a sancţiunilor.
Gaz deţine în prezent licenţe de la OFAC, care permit altor companii, inclusiv VW, să continue să lucreze cu acesta. Cu toate acestea, în cazul în care licenţele expiră la 6 iulie 2019, există posibilitatea ca VW să poată fi, de asemenea, sancţionat. În acest scenariu, Deripaska consideră că uzina Gaz ar putea intra în faliment.
Anterior, miliardarul a convins cu succes autorităţile americane să ridice sancţiunile pentru celelalte afaceri ale sale, Rusal şi En+ Group. Cu toate acestea, nu este sigur că negocierile referiotare la grupul Gaz vor avea succes. Deripaska a afirmat că atât grupul Rusal, cât şi En+ sunt companii internaţionale, în timp ce Gaz operează, în principal, pe piaţa rusă, ceea ce înseamnă că autorităţile de reglementare din SUA sunt mai puţin stimulate să ridice sancţiunile împotriva producătorului de automobile.
CITEŞTE ŞI:
Seat caută furnizori de componente în afara Spaniei
Ajutoare investiţionale pentru companii din industria auto
Invesţiile Michelin în România însumează 600 mil. euro