Brexit: Industria auto europeană prevede un dezastru de 110 mld. euro în caz de ”no deal”
Potrivit acestora, un Brexit fără acord (”no deal”) ar avea un impact catastrofal, costând sectorul auto paneuropean aproximativ 110 miliarde de euro în următorii cinci ani și punând în pericol 14,6 milioane de salariați, adică 1 din 15 locuri de muncă din UE și Marea Britanie.
În acest context, industria auto europeană susține că va fi afectată producția a aproximativ 3 milioane de autoturisme și utilitare construite în UE și Marea Britanie în următorii cinci ani.
Conform industriei auto, fără un acord în vigoare până la 31 decembrie, ambele părți ar fi forțate să realizeze tranzacțiile în conformitate cu așa-numitele reguli nepreferențiale ale Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), inclusiv un tarif de 10% la autoturisme și până la 22% la utilitare și camioane. Astfel de tarife – mult mai mari decât marjele mici ale majorității producătorilor – ar urma să fie transmise consumatorilor, scumpind vehiculele, reducând opțiunile de alegere a mașinilor și influențând cererea. Mai mult, și furnizorii de componente auto vor fi afectați de noile tarife, o situație în care ori producția se va scumpi, ori vor crește importurile de piese din alte țări competitive.
Înainte de criza Covid-19, producția de autovehicule din UE și Marea Britanie se ridica la 18,5 milioane de unități pe an. Anul acesta, din cauza pandemiei, nu au mai fost fabricate aproximativ 3,6 milioane de unități.
Potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), criza Covid-19 a produs deja o pierdere de 100 de miliarde de euro în industria auto europeană.
Noile calcule sugerează că, numai pentru autoturisme și utilitare, o scădere a cererii pe fondul aplicării tarifului OMC de 10% ar putea reduce cu aproximativ trei milioane de unități producția fabricilor auto din UE și Marea Britanie în următorii cinci ani. Astfel, în cazul unui Brexit fără acord, uzinele din Marea Britanie ar înregistra pierderi în valoare de 52,8 miliarde euro, iar cele din UE, de 57,7 miliarde euro. Totodată, furnizorii de componente auto vor fi, la rândul lor, afectați.
„Miza este mare pentru industria auto din UE – trebuie să avem un acord comercial UE – Marea Britanie până în ianuarie. În caz contrar, sectorul nostru – care deja se clatină din cauza crizei Covid – va fi primi o dublă lovitură puternică”, arată Eric-Mark Huitema, directorul general al ACEA.
Cele 23 de organizații semnatare ale apelului transmis autorităților din UE și Marea Britanie sunt:
ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România
ACEA – Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile
ACS – Clusterul auto din Slovenia
AFIA – Asociația producătorilor portughezi pentru industria auto
AIA – Asociația cehă a industriei auto
ANFIA – Asociația italiană a industriei de automobile
AUTIG – Federația daneză pentru Comerț și Industrie
BIL SUEDIA – Asociația suedeză a producătorilor și importatorilor de automobile
CCFA – Comitetul producătorilor francezi de automobile
CLEPA – Asociația europeană a furnizorilor de componente auto
FEBIAC – Federația belgiană și luxemburgheză pentru industriile de automobile și motociclete
FKG – Asociația furnizorilor de autovehicule scandinave
FFOE – Asociația austriacă a industriei auto
ILEA – Asociația Furnizorilor de Automobile din Luxemburg
MGE – Asociația Importatorilor de Vehicule din Ungaria
PFA – Asociația franceză a industriei auto
RAI – Asociația Olandeză pentru Industria Mobilității
SDCM – Asociația poloneză a distribuitorilor și producătorilor de piese auto
SERNAUTO – Asociația spaniolă a furnizorilor de automobile
SIMI – Societatea industriei irlandeze a vehiculelor
SMMT – Societatea producătorilor și comercianților de autovehicule
VDA – Asociația germană a industriei auto
ZAP – Asociația Industriei Auto din Republica Slovacă
CITEȘTE ȘI:
PSA și Total vor produce împreună baterii pentru mașini electrice în două fabrici-gigant
Criza Covid-19 a costat industria auto 11 mld. euro în T2
Producția auto în iulie-august, aproape 60.000 de autoturisme