7 surse de finanţare UE pentru cercetare şi producţie în sectorul bateriilor

Cererea de baterii pentru maşini electrice va creşte extrem de rapid în următorii ani, urmând ca această piaţă să aibă o importanţă strategică din ce în ce mai mare la nivel mondial. Potrivit Comisiei Europene, potenţialul pieţei UE s-ar putea ridica până la 250 de miliarde euro anual începând cu 2025.
Pactul Verde European

Orizont 2020, programul-cadru pentru cercetare şi inovare al UE pentru perioada 2014-2020, a acordat 1,34 miliarde euro proiectelor referitoare la stocarea energiei în reţea şi la mobilitatea cu emisii scăzute de dioxid de carbon. În 2019, Orizont 2020 a adăugat o cerere de finanţare, în cadrul Alianţei europene pentru baterii, a unor proiecte în domeniul bateriilor în valoare de 114 milioane euro. Aceasta va fi urmată de o cerere de oferte, în 2020, în valoare de 132 miliarde euro, care acoperă bateriile pentru transport şi energie.

Şi Fondul european de dezvoltare regională acordă sprijin pentru cercetare şi inovare pentru promovarea unui sector al transporturilor eficient din punct de vedere energetic şi decarbonizat.

În plus, proiectele şi acţiunile-pilot demonstrative sunt importante pentru a testa noile tehnologii în condiţii apropiate pieţei, înainte de creşterea producţiei la scară comercială. Pentru a sprijini proiectele demonstrative de pionierat din domeniul energiei la scară comercială, Banca Europeană de Investiţii (BEI) acordă împrumuturi, garanţii şi finanţare prin participare la capital prin mecanismul pentru proiecte demonstrative InnovFin în domeniul energiei. Acest mecanism a acordat deja un împrumut în valoare de 52,5 milioane euro unei fabrici demonstrative din Suedia pentru fabricarea de celule avansate cu litiu-ion pentru bateriile utilizate în sectorul transporturilor, pentru stocarea staţionară şi pentru industrie.

Câteva proiecte din industria bateriilor din Croaţia, Franţa, Grecia şi Suedia au beneficiat, de asemenea, de sprijin în cadrul Fondului european pentru investiţii strategice. În următorul cadru financiar multianual, se preconizează că noul Fond InvestEU va reuni într-un cadru unic instrumentele financiare existente, ceea ce va face ca sprijinul UE să fie mai eficient şi mai flexibil şi în domeniul bateriilor.

Fondul pentru inovare instituit prin sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii ar trebui să acorde aproximativ 10 miliarde euro în perioada 2020-2030 pentru sprijinirea proiectelor demonstrative înainte de comercializare din domeniul tehnologiilor cu emisii scăzute de dioxid de carbon, inclusiv al stocării energiei. Acesta va oferi posibilitatea de a produce, a testa şi a demonstra tehnologii inovatoare la scară pentru baterii, contribuind la reducerea decalajului dintre rezultatele cercetării şi ale inovării (de exemplu, obţinute în cadrul Orizont 2020) şi utilizarea comercială a fabricării bateriilor, urmărită în cadrul Alianţei europene pentru baterii. Fondul va fi pus în aplicare în deplină coordonare cu alte programe relevante ale UE şi, prin combinare, ar putea, de asemenea, să contribuie la InvestEU.

O serie de scheme de finanţare inovatoare care implică sectorul public şi cel privat sunt utilizate în conformitate cu obiectivul UE privind inovarea în domeniul energiei curate. În octombrie 2018, Comisia şi coaliţia „Breakthrough Energy” au convenit să lanseze un nou model de cooperare public-privată în vederea catalizării mai multor investiţii private directe în întreprinderi şi inovatori din domeniul tehnologiilor revoluţionare europene cu emisii scăzute de dioxid de carbon care oferă soluţii pentru schimbările climatice. În cadrul acestui vehicul investiţional comun se preconizează un angajament iniţial privind capitalul propriu în valoare de 100 de milioane euro. Acesta cuprinde 50 de milioane euro din partea „Breakthrough Energy” (sau a entităţilor afiliate acesteia) şi 50 de milioane euro acordate de Comisie prin intermediul InnovFin, instrumentul financiar din cadrul Orizont 2020 gestionat de Banca Europeană de Investiţii.

În plus, Alianţa europeană pentru baterii examinează potenţialul unor proiecte de inovare revoluţionare transfrontaliere în vederea obţinerii accesului la fonduri publice care ar fi compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat aplicabile proiectelor importante de interes european comun (PIIEC). Mai multe state membreale UE au lansat deja procese de identificare a unor consorţii potenţiale şi colaborează pentru a elabora unul sau mai multe PIIEC în acest domeniu. Acestea intenţionează să solicite aprobarea Comisiei cât mai curând posibil.

 

CITEŞTE ŞI:

Daimler extinde producţia de baterii pentru maşini electrice

Maşinile fără şofer şi impactul în economia europeană

 

Adaugati comentariu